Minder suiker, zout en vet in het eten

In steeds meer voedingsmiddelen zit steeds minder zout, suiker en vet. Dat is het gevolg van de populariteit van het gezondheidskeurmerk ‘Ik Kies Bewust’....

Van onze verslaggeefster Sjoukje Budde

In 2005 voerden 38 bedrijven met in totaal 350 producten het keurmerk in. Nu staat het logo met het vinkje op 2.700 producten van 110 fabrikanten, aldus de Stichting Ik Kies Bewust.

De besparingen aan zout, suiker en vet zijn volgens de stichting groot. Unilever gebruikt per jaar 100 duizend kilo minder zout in de Cup-a-Soup. Friesland Foods bespaart op het drankje Dubbelfriss per jaar zo’n 150 duizend kilo suiker. ‘Genoeg om het Malieveld een meter mee op te hogen’, zegt Clémence Ross, voorzitter van de stichting en oud-staatssecretaris van Volksgezondheid.

‘Toen we in 2005 begonnen, stonden producenten onder druk van de politiek en luidde de Wereldgezondheidsorganisatie de noodklok’, legt Ross uit. ‘Nu merk je dat producenten er ook echt lol in krijgen om hun producten te verbeteren. Het blijkt een uitdaging om een knakworstje naar knakworst te laten smaken, maar dan wel met minder zouten en vetten. Consumenten zien graag gezonde producten in de schappen.’

Volgens de stichting zijn ook bepaalde sauzen, snacks en kant-en-klaar maaltijden gezond. Ross: ‘Door ongezonde stoffen terug te dringen, kan juist op die vette producten veel worden gewonnen. Maar van die Calvé American Fritessaus moet je natuurlijk niet ineens hele flessen leegknijpen.’

Fabrikanten melden zelf hun producten aan bij de stichting. Die test vervolgens de hoeveelheid toegevoegde suiker, verzadigd vet, transvet en zout. Daarnaast wordt gekeken of goede voedingsstoffen, zoals vezels, voldoende in het product aanwezig zijn. Niet alleen de grote producenten melden hun producten aan, ook cateraars en bedrijfskantines hopen voor het logo in aanmerking te komen.

Toch sluiten niet alle organisaties zich bij de stichting aan. Supermarktketen Albert Heijn hanteert bijvoorbeeld haar eigen logo, een klavertje vier. Volgens Ross is dat een goed initiatief, maar zou het mooi zijn als in de toekomst één gezondheidskeurmerk zal worden gevoerd.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden