Minder skimfraude door pasblokkade Rabobank

AMSTERDAM - Het standaard blokkeren van bankpassen voor geldopnames en transacties buiten Europa dringt de schade als gevolg van skimmen enorm terug. Dat blijkt uit cijfers van Rabobank, waar de skimschade vorige maand met liefst 85 procent is afgenomen, nadat de bank vanaf 1 juni dit jaar alle betaalpassen had 'uitgezet' in niet-Europese landen.


Voor invoering van de blokkade kostte de pinpasfraude de boerenleenbank maandelijks gemiddeld 1,4 miljoen euro; in juni was dit nog slechts 2 ton. Rabobank denkt dat door de maatregel vorige maand bij 1.500 tot 2.000 klanten fraude is voorkomen, aldus een woordvoerder.


Bij skimmen kopiëren criminelen de magneetstrip op een pinpas bij pinautomaten of in winkels om vervolgens de rekening elders leeg te halen. Sinds begin dit jaar wordt bij een pintransactie in Europa niet langer gebruik gemaakt van die strip, maar van de veel minder gemakkelijk te kraken EMV-chip.


Toch liep de skimschade daardoor nauwelijks terug, aangezien de pinpasfrauders de gekopieerde gegevens sindsdien naar verre landen sturen, waar pinnen met een magneetstrip nog wel mogelijk is. Daarop besloot Rabobank alle 90 duizend betaalpassen standaard 'uit' te zetten in landen die niet 'EMV-proof' zijn.


Wil een klant in een ander werelddeel geld kunnen opnemen, dan zal hij zijn pas voordien tijdelijk of permanent moeten deblokkeren. Is hij dat vergeten, dan is een telefoontje naar een lokale Rabobank of Interhelp voldoende. Na het beantwoorden van enkele controlevragen is de pas vrijwel direct te gebruiken. Ook via internetbankieren kan een reiziger buiten Europa alsnog zijn betaalpas aanzetten.


Rabobank is niet de enige bank die skimmen tegengaat door het blokkeren van bankpassen voor gebruik buiten Europa: sinds begin 2011 hebben ook alle Belgische banken zo'n blokkade. Volgens de Belgische bankenfederatie Febelfin is het aantal gevallen van skimmen sindsdien met 95 procent gedaald. Ook ABN Amro wil binnenkort een soortgelijk beveiligingssysteem invoeren.


ING zegt minder te zien in het standaard blokkeren van pinpassen in niet-Europese landen om skimmen tegen te gaan en kiest voor een methode met 'meer gebruiksgemak'. 'Bij ons hoeft de klant zelf geen actie te ondernemen. Als een klant toch slachtoffer wordt van fraude, dan zorgen wij dat hij zo snel mogelijk schadeloos wordt gesteld', aldus een zegsvrouw.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden