Nieuws Scheepsafval

Minder scheepsafval in zee dankzij nieuwe regels voor havens

Europa verwacht dat de scheepvaart minder afval in zee gaat dumpen dankzij nieuwe regels. Havens moeten voortaan tegen een vaste vergoeding alle scheepsafval aannemen. Alleen bij hoge uitzondering mogen ze extra kosten in rekening brengen.

Een berg visnetten en trossen in de Rotterdamse haven. Het materiaal wordt hergebruikt. Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant

Dat hebben het Europees Parlement, de Europese Commissie en de EU-lidstaten deze week besloten. De Rotterdamse en andere havens wilden liever zelf bepalen wat een ‘normale’ hoeveelheid afval is. Schepen met meer afval zouden moeten bijbetalen voor elke extra kuub.

Het Havenbedrijf Rotterdam vreest dat milieubewuste schepen en havens met goed werkende afvalvoorzieningen opdraaien voor de meerkosten van afvalverwerking. De lobby van Rotterdam en andere havens had succes bij het Europees Parlement, maar niet bij de EU-landen. Die wilden voorkomen dat er een financiële prikkel blijft voor schepen om afval overboord te gooien. Tijdens onderhandelingen in Brussel heeft het Europarlement ingestemd met het standpunt van de lidstaten.

GroenLinks-europarlementariër Bas Eickhout is blij met deze uitkomst. ‘Deze wetgeving leidt ertoe dat er geen financiële prikkeling voor schepen meer is om afval in zee te dumpen. Een fantastische stap in de strijd tegen de plastic soep in onze zeeën.’  Hij waarschuwde dinsdag in de Volkskrant dat schepen afval in zee zouden blijven dumpen indien ze moeten bijbetalen voor elke extra kuub. Eichhout was dan ook niet blij met het standpunt dat het Europees parlement in de onderhandelingen had ingenomen.  

Eickhout: ‘Het was een flink gevecht. De havens, inclusief Rotterdam, hebben hard gelobbyd om deze regel te voorkomen, ze willen bemoeienis van bovenaf vermijden. Gelukkig heeft het gezonde verstand gewonnen. Door deze kwestie Europees aan te pakken en alle havens te dwingen dezelfde maatregelen te nemen, voorkomen we oneerlijke concurrentie tussen havens, en doen we tegelijkertijd iets heel goeds voor het milieu.’ 

Onderzoekers schatten dat bijna eenderde van alle afval in de Europese zeeën rechtstreeks afkomstig is van de scheepvaart. Ongeveer een kwart komt van vrachtvervoer en visserij. Pleziervaart, passagiersvervoer en cruise­schepen zijn verantwoordelijk voor de rest. Vooral plastic gaat overboord.

Eenderde van het afval in de Europese zeeën is afkomstig van de scheepvaart - hoe bestrijden we dat
Bijna eenderde van alle afval in de Europese zeeën is afkomstig van de scheepvaart. De EU wil strenger optreden tegen het dumpen, maar hoe? Terwijl milieuclubs en havenbedrijven daarover fel van mening verschillen, zijn ze in Rotterdam al ver met de afvalverwerking. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.