Minder overstappers naar andere zorgverzekering

Consumenten wisselen minder vaak van zorgverzekering dan in voorgaande jaren. Verzekerden die wel overstappen, sluiten hun nieuwe polis vaker rechtstreeks af op de website van de verzekeraar. Vergelijkingssites verliezen aan populariteit.

AMSTERDAM - Dit stellen de zorgverzekeraars Univé en VGZ (samen vier miljoen verzekerden) en onderzoeksbureau Nivel, op basis van een enquête en de overstapcijfers tot dusver. Vorig jaar wisselde 7,2 procent van de Nederlanders van zorgverzekering. De verzekeraars verwachten dat het dit jaar bij 5,5 procent blijft. Dat komt neer op een daling met tweehonderdduizend overstappers.


'De goedkopere zorgpremies zijn vermoedelijk de belangrijkste reden dat consumenten minder geneigd zijn te wisselen', zegt divisievoorzitter commercie Frank Elion van VGZ. De basispremie van verzekeringen daalt tot 150 euro per jaar. Elion: 'De noodzaak om te shoppen voor een lagere premie is kleiner dan wanneer de premies gelijk zouden blijven of stijgen.'


De cijfers uit het onderzoek van de verzekeraars wijken af van eerdere prognoses van vergelijkingssites. Zo constateerde Independer onlangs dat niet eerder zoveel Nederlanders overwegen slechts een basisverzekering af te sluiten; de website verwacht een toename van 2 procent. Een veel kleiner aantal (1,1 procent) van de verzekerden neemt ook echt afstand van de aanvullende polis, aldus de verzekeraar.


Elion schrijft de verschillen tussen de cijfers van de verzekeraars en de vergelijkingssites toe aan het blikveld van beide partijen. 'Als VGZ en Univé hebben wij zicht op een kwart van alle verzekerden. Bezoekers van een vergelijkingssite zijn per definitie shoppers die voor de scherpste premie gaan.'


Vrije zorgkeuze

Juist omdat verzekeraars de hele markt kunnen overzien en niet alleen een kleine, prijsbewuste digitale voorhoede, zien ze naar eigen zeggen trends die voor vergelijkingssites verborgen blijven. Elion: 'We zien dit jaar voor het eerst meer consumenten kiezen voor iets duurdere polissen met gegarandeerde vrije zorgkeuze.'


De verzekeraar is kritisch op het grote aantal mediaberichten dat is gestoeld op cijfers van de vergelijkers. 'Het is hun goed recht de aandacht op zichzelf te vestigen', zegt Elion, 'maar ze geven lang niet altijd een representatief beeld van de markt.' Consumenten zijn er volgens Elion steeds meer van doordrongen dat de vergelijkingssites vooral fungeren als 'websupermarkt voor verzekeringen'. Ze verdienen alleen geld als ze een bezoeker een verzekering verkopen.


Consumenten kunnen tot 1 februari van zorgverzekeraar wisselen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden