Minder museum, meer bezoekers

Het Wereldmuseum wil een deel van de collectie verkopen om te overleven. En om meer bezoekers te trekken, zegt de directeur. Dat lijkt zomaar te lukken.

ROTTERDAM - De zenboeddhistische leuzen schallen door de dieprood gekleurde zaal van het Rotterdamse Wereldmuseum. 'Het is moeilijk jezelf te kennen als je de ander niet kent, neem de dingen waar die niet te zien zijn, doe niets dat niet van nut is.' Een verrassend vredelievend uitgangspunt voor een tentoonstelling die geheel in het teken staat van Japanse strijdkrijgers: de samoerai.

De tentoonstellig Samurai, die nog tot maart in het Wereldmuseum te zien is, is een overzicht van 700 jaar samoeraicultuur. Het laat alle facetten zien van de noeste Japanse krijgers, hoe zorgvuldig zij hun zwaarden slepen en hoe zij gehuld in gepantserde pakken en met grote vlaggen ten strijde trokken.

Maar ook hoe zij voorafgaand aan zo'n strijd met de vijand thee zaten te drinken, hoe ze leefden volgens het zenboeddhisme en hoe ze zich tot kunstenaars ontpopten door te schilderen, toneel te spelen en hun eigen strijdkostuums te decoreren. 'Het bijzondere aan de cultuur van de samoerai is dat die veel verder ging dan zwaardvechten', zegt directeur Stanley Bremer.

In de eerste maand trok de tentoonstelling bijna 14 duizend bezoekers. Twee keer zoveel als de tentoonstelling over de Inca's, vorig jaar. Bremer zal het als steun in de rug voelen, nu hij voornemens is een deel van de Afrika-collectie van het Wereldmuseum te verkopen om in tijden van bezuinigingen het hoofd boven water te houden. De gemeente Rotterdam hield de plannen tegen, waardoor 25 banen bij het museum verloren dreigen te gaan. Afgelopen vrijdag echter zei de Rotterdamse kunstwethouder Antoinette Laan (VVD) dat ze geen principiële bezwaren heeft tegen 'ontzamelen'.

Bremer zou zich het liefst helemaal op Aziatische kunst richten. 'De Aziatische cultuur is een bijzondere en een hoogwaardige en ze wordt in weinig andere musea getoond.' Bovendien, zegt hij, 'is het een cultuur die jarenlang verborgen is gebleven, maar waarvandaan nu steeds meer eeuwenoude schatten komen'.

Aandachtig bewegen de bezoekers zich door de zalen. Rik Aikman, eerstejaars student Japans, is vooral onder de indruk van de sfeer: 'Ik heb twee jaar in Japan gewoond en waan me nu weer bijna terug.'

Volgens Bremer boort het museum met deze tentoonstelling, en met Aziatische kunst in het algemeen, een nieuw publiek aan: jongeren die normaal gesproken niet zo snel naar een museum gaan. 'Wat je op deze tentoonstelling ziet is oud, maar nog steeds heel herkenbaar, omdat de Japanners toen al heel vooruitstrevend waren.'

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden