Minder mensen wisselen van zorgverzekering

Consumenten wisselen minder vaak van zorgverzekering dan in voorgaande jaren. Verzekerden die wel overstappen, sluiten hun nieuwe polis vaker rechtstreeks op de website van de verzekeraar af. Vergelijkingsites verliezen aan populariteit.

Exterieur van het hoofdkantoor van verzekeraar Unive in Assen.Beeld anp

Dit stellen de zorgverzekeraars Univé en VGZ (samen 4 miljoen verzekerden) en onderzoeksbureau Nivel, op basis van een enquête en de overstapcijfers tot dusver. Vorig jaar wisselde 7,2 procent van de Nederlanders van zorgverzekering. De verzekeraars verwachten dat het percentage dit jaar blijft steken op 5,5 procent. Dat komt neer op een daling van tweehonderdduizend overstappers.

'De goedkopere zorgpremies zijn vermoedelijk de belangrijkste reden dat consumenten minder geneigd zijn van verzekeraar te wisselen', zegt divisievoorzitter commercie Frank Elion van VGZ. De basispremie van verzekeringen daalt tot 150 euro per jaar. Elion: 'De noodzaak om te shoppen voor een lagere premie is kleiner dan wanneer de premies gelijk zouden blijven of stijgen.'

Lager dan prognoses
De cijfers uit het onderzoek van de verzekeraars wijken af van eerdere prognoses van vergelijkingsites. Zo constateerde Independer onlangs dat nooit eerder zoveel Nederlanders overwegen om slechts een basisverzekering af te sluiten; de website verwacht een toename van 2 procent. Maar een veel kleiner aantal (1,1 procent) van de verzekerden neemt ook daadwerkelijk afstand van de aanvullende polis, aldus de verzekeraar.

Elion schrijft de verschillen tussen de cijfers van de verzekeraars en de vergelijkingsites toe aan het blikveld van beide partijen. 'Als VGZ en Univé hebben wij zicht op een kwart van alle verzekerden. Bezoekers van een vergelijkingsite zijn per definitie shoppers die voor de scherpste premie gaan.'

Juist omdat verzekeraars de gehele markt kunnen overzien, en niet alleen een kleine prijsbewuste digitale voorhoede, zien ze naar eigen zeggen trends die voor vergelijkingsites verborgen blijven. Elion: 'We zien dit jaar voor het eerst meer consumenten kiezen voor iets duurdere polissen met gegarandeerde vrije zorgkeuze.'

Geen representatief beeld
De verzekeraar is kritisch op het grote aantal mediaberichten dat is gestoeld op cijfers van de vergelijkers. 'Het is hun goed recht om de aandacht op zichzelf te vestigen', zegt Elion, 'maar ze geven lang niet altijd een representatief beeld van de markt.' Consumenten zijn er volgens Elion steeds meer van doordrongen dat de vergelijkingsites vooral fungeren als 'websupermarkt voor verzekeringen'. Vergelijkingsites verdienen alleen geld als ze een bezoeker daadwerkelijk een verzekering verkopen.

Beeld De Volkskrant

Univé en VGZ zeggen dat overstappers hun nieuwe polis vaker rechtstreeks op de website van de verzekeraar afsluiten, in plaats van op een vergelijkingsite. VGZ en Univé hebben het afgelopen jaar ook meer reclame gemaakt op internet om nieuwe klanten te lokken.

'Twee miljoen Nederlanders gebruiken onze site om zorgverzekeraars te vergelijken', zegt Edmond Hilhorst van Independer. Hij heeft naar eigen zeggen dan ook wel degelijk een goed beeld van de markt. Hilhorst voorspelt eveneens een daling van het aantal overstappers. 'Wij hebben wel meer bezoekers dan in vorige jaren, maar we hebben tot nu toe 10 procent minder verzekeringen afgesloten dan vorig jaar.' Consumenten kunnen nog tot 31 januari van zorgverzekeraar wisselen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden