Minder bezoekers voor Salon van Milaan

Ook op de meubelbeurs van Milaan, een jaarlijks hoogtepunt op de design-kalender, is de crisis merkbaar: minimalisme viert hoogtij.

Een paar zwarte dozen, meer is het niet. Opgestapeld vormen ze een minimalistisch kastje. In groepjes staan een stuk of drie van deze flexibele opbergmeubels opgesteld in een lege loods. De rafelige baksteen muren met her en der brokken wit plamuur zetten de geometrische eenvoud van de kast nog zwaarder aan. Naast de strenge kubussen staat een zwarte stoel met een al even hoekige vorm. Uit een vierkante zitting steken vier kaarsrechte buispoten; de rugleuning is eenzelfde buis die als een sierlijke krul uit de zitting steekt. Veel eenvoudiger kan een meubel niet zijn.


Toch was deze gitzwarte collectie voor het nieuwe internationale meubelmerk K% een van de opvallendste projecten dat afgelopen week was te zien op de Salone de Mobile in Milaan. Op deze meubelbeurs worden honderden nieuwe ontwerpen getoond, variërend van weelderige zitbanken van Italiaanse snit van ontwerpster Patricia Urquiloa tot een industriële stoel die met lasers uit een staalplaat is gesneden, een ontwerp van Tom Dixon.


Ruim 250 duizend bezoekers uit meer dan honderd landen bezochten dit vijfdaagse evenement, het jaarlijkse hoogtepunt op de designkalender.


Dat de ingetogen collectie zwarte meubels van het Japanse ontwerpbureau Nendo zo veel aandacht trok, heeft natuurlijk alles te maken met een economisch klimaat dat noopt tot bezinning. Maar weinig meubelproducenten zijn bereid hun nek uit te steken met extravagante creaties. Zelfs het aantal bezoekers was beduidend minder dan voorgaande jaren. Daarbij raakt de meubelbeurs over steeds meer locaties in de stad verspreid, zodat er nergens meer opstoppingen met lange rijen ontstaan.


Kortom, gewoon leek afgelopen week al gek genoeg in Milaan. Een kolfje naar de hand van de Nederlandse merken, die veelzeggende namen dragen als Usuals, Functionals, De Vorm en nieuwkomer Nieuw Duivendrecht. Alleen in materiaalgebruik en verfijnde afwerking dragen hun eenvoudige en praktische meubels het stempel van de 21ste eeuw.


Voor de rest passen de stoere banken van metaal en sierlijke houten lampen met een betonnen poot in de traditie van de nieuwe zakelijkheid van Friso Kramer, de heldere vormtaal van Pastoe en andere monumenten van het Nederlandse functionalisme.


Weliswaar ook minimalistisch, maar dan van een delicate schoonheid is de 'concept car' die het ontwerpduo Scholten & Baijings heeft ontworpen voor het automerk Mini. Het Amsterdamse duo Carole Baijings en haar partner Stefan Scholten gaven een abstracte maar kleurrijke interpretatie op het Britse autootje (ingelijfd door het BMW-concern) - al was niet geheel duidelijk welke visie op de auto van de toekomst erachter zat. Stoelen waren uitgevoerd in zachte lila-tinten en zelfs de banden waren smetteloos wit. De carrosserie werd geperforeerd met meer dan 1.800 kogelronde gaten. Door de Mini tot een minimum te reduceren, bleek maar weer eens hoe iconisch de ronde vorm is.


Crisis of niet, natuurlijk waren er ook talloze mediamomenten in Milaan. Nu de designer de status van popster heeft, kan het niet uitblijven dat popsterren zich gaan profileren als designer. De Italiaanse stoelenfabrikant Kartell toonde een opmerkelijke stoel van Lenny Kravitz. De Amerikaanse rockster had zes nieuwe edities bedacht van de Mademoiselle stoel van Philippe Starck uit 2003 door de buitenkant te bekleden met leer en een bontkraag over de zitting te draperen.


Een scherp contrast met de champagne, fotomodellen en paperazzi op het feestje van Kravitz vormde de presentatie van de Nederlandse meubelproducent Lensvelt. Ter ere van de 12,5-jarige samenwerking met beeldend kunstenaar Joep van Lieshout had de producent van bedrijfsmeubilair een lege fabrieksloods ingericht als een tijdelijk museum. Op de expositie WW III stond in het midden van de loods een reusachtige replica van een Amerikaanse afweerkanon, geflankeerd door de hyperfunctionele meubels van Van Lieshout.


Buiten de loods stond een stoere legertent waar zelfgemaakte kippensoep en bier uit de pomp werd geserveerd. De grimmige presentatie getuigde van lef - in Milaan laat iedereen zich immers het liefste van zijn mooiste kant zien. Maar het zijn dan ook grimmige tijden.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden