Minaret en kerkklokken afschaffen?

Moeten kerken en moskeerekening houden met de buurt die zich ergert aan geluidsoverlast? Zijn er geen modernere middelen voor de oproep tot gebed?...

Driss El Boujoufi, vice-voorzitter van de Unie van Marokkaanse Moslim Organisaties in Nederland (UMMON): 'Sms'en is geen optie. De tijden zijn bekend. Iedere moslim heeft de gebedslijst thuis hangen. Publiekelijk oproepen tot het gebed gebeurt alleen op plekken waar veel moslims samenkomen, in de buurt van markten of winkelstraten. Het is bedoeld om de gelovigen te attenderen op de naderende gebedstijd. Van de negentig bij de UMMON aangesloten moskee roepen er hooguit tien op via de minaret. De meeste gebedshuizen beperken zich tot een interne oproep. Gelovigen zijn vaak een halfuur tot tien minuten voor het gebed aanwezig, ze maken een praatje. Dan is het handig dat aan het gebed wordt herinnerd.'

Sjoerd van Koningsveld, islamoloog, verbonden aan de Universiteit Leiden: 'Die suggestie komt voort uit de wens moskeezo onhoor-en onzichtbaar mogelijk te maken. Zo worden ze in een schuilkerkpositie gedwongen. Overigens moeten moskeein het hele Westen, ook in Nederland, vergunningen aanvragen voor bouw en gebruik van de minaret. Amsterdam bijvoorbeeld stelt strenge eisen aan het aantal decibels en die verschillen per wijk. Het is redelijk dat aan de geluidssterkte grenzen worden gesteld, evenals aan de frequentie. De meeste moskeebeperken zich, analoog aan het klokkengebeier op zondag, tot een keer per week. Op vrijdag. In veel moskeeen wordt inmiddels, intern, de discussie gevoerd of ze op spaarzame wijze gebruik moeten maken van hun rechten. Het is erg dat zo'n debat nodig is.'

L. Kranendonk uit Rijsoord, die op steenworp afstand woont van de Opstandingskerk, in het lokale weekblad Waalpost: 'Ik wil de vrijheid hebben om zelf te bepalen wanneer ik wakker word. En ik ben niet de enige. Op verjaardagen en op het werk is het klokgebeier regelmatig een punt van discussie. Van oudsher werd de bel geluid, zodat mensen wisten dat ze naar de kerk moesten. Maar iedereen bezit tegenwoordig toch een wekker?'

Ton Versteeg, voorzitter kerkenraad Opstandingskerk Rijsoord:

'We luiden tweemaal op zondag, om negen uur en half tien. En soms bij begrafenissen. Dat gebeurt uit traditie, want natuurlijk heeft iedereen een wekker. Negen uur dat is toch heel redelijk . . . Ik ben met vakantie in Limburg en hier beginnen ze al om zes uur te luiden. Die ergenis is, denk ik, strikt persoonlijk. Want het kerkelijke Rijsoord keert zich niet tegen de traditie. Stoor je je aan religie, dan erger je je aan het gebeier.'

El Boujoufi: 'Zes uur 's ochtends, dat is erg vroeg. Evan de vijf gebedstijden ligt nu anderhalf uur voor de zon opgaat. Er is geen moskee in Nederland die op dat tijdstip oproept tot gebed.'

Yassin Hartog, bekeerde moslim en conator van Islam en Burgerschap: 'Ik kom uit de buurt van Rijsoord, daar zijn veel kerken. Als middelbare scholier, die na een feest op zondagochtend zijn roes lag uit te slapen, kon ik kerkklokken ook niet waarderen. Moskeezijn in Nederland inmiddels een omstreden voorziening. Het is als met roken: er in overleg uitkomen. Ik kan me voorstellen dat een buurt zich ergert als de oproep lelijk gebeurt, via schelle luidsprekertjes. Maar ik heb ook hele mooie oproepen gehoord, uitgevoerd met een prachtige menselijke stem.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden