NIEUWSUIT ETEN

Millennials schrokken jaarlijks 1.500 euro buiten de deur op

Nederlandse millennials geven gemiddeld maandelijks 125 euro uit aan eten en drinken buiten de deur (tegenover ruim 40 euro door babyboomers). Het maakt deel uit van hun levensstijl, zegt het Food Service Instituut Nederland (FSIN), dat hun voedselpatroon heeft onderzocht. Millennials eten veel onderweg en plannen nauwelijks hun avondmaaltijd.

Millennials met ouders van de babyboomergeneratie (of daarvoor) weten het vast nog goed: bij opa’s verjaardag of andere familiegelegenheden togen drie generaties gezamenlijk naar de dorpschinees voor babi pangang en saté ajam, en ieder kind mocht één glaasje cola – twee als het een kerstdiner betrof. Anders waren de potentiële financiële gevolgen niet te overzien, en frivole zaken als een etentje zijn zonde van het geld.

Daar denken die millennials, nu zelf volwassen, heel anders over: Nederlanders geboren tussen 1981 en 1999 geven gemiddeld maar liefst 1.512 euro per jaar uit aan eten en drinken buiten de deur (tegenover 519 euro bij 60 tot 75-jarigen). Het maakt deel uit van hun levensstijl, zegt het Food Service Instituut Nederland (FSIN), dat de voedselbranche in kaart brengt. Wat je eet en drinkt, waar je dat doet, de gesprekken daarover met je vrienden (‘eet jij nog vlees?’) en foto’s van het festijn op sociale media: het is voor twintiger en dertigers veel meer een onderdeel van hun identiteit dan voor oudere generaties.

Afgaande op wat er op het menu staat in hippe stedelijke eettentjes, gaat de millennial (en de generatie Z, geboren vanaf deze eeuw, red.) niet meer voor babi pangang. Tori lemon ginger shio ramen, avocadotoast met sumak, feta en mintbladeren, een interessante Argentijnse floresta empañada met wilde spinazie en bechamel, of een verfrissende lychee-infused gin met limoenblad, sereh en fever-tree elderflower tonic: de culinaire creativiteit is eindeloos, de kleurrijke bouwsels en brouwsels zijn insta-ready.

Eten onderweg

Hoewel millennials vaak echte foodies zijn, spelen praktische overwegingen net zo’n belangrijke rol bij het vele buiten de deur eten. ‘De dag begint gehaast, dus jongeren halen sneller een broodje bij de supermarkt of een koffie op de hoek’, zegt Inga Blokker, die het onderzoek voor FSIN uitvoerde. ‘Dat zet zich de rest van de dag voort. Ze eten iets onderweg, hebben niet nagedacht over het avondeten en laten wat brengen. Dat is een groot verschil met de generatie van hun ouders: daar was het ondenkbaar dat er niets gepland was voor het avondeten.’

Bovendien is de horeca afgelopen jaren enorm veranderd om in te spelen op de behoefte van jongeren. Het straatbeeld, zeker in steden, wordt bepaald door talloze kleine zaakjes die alles verkopen van pad thai on the go tot koffie voor de connaisseurs. Supermarkten bieden veel meer kant-en-klare maaltijden en broodjes, en fietspaden zijn welhaast gekaapt door voedselbezorgers. 

Onderzoeker Blokker: ‘Jongeren eten en drinken weliswaar veel vaker buiten de deur, maar geven daar per keer weinig geld aan uit. Bij 18 tot 23-jarigen is dat nog veel fastfood, bij millennials worden discount restaurants als Happy Italy steeds populairder: eten en drinken voor minder dan 20 euro per persoon. Dat is heel wat anders dan hun ouders, die enkele keren per jaar uitgebreid gingen winen en dinen.’

Levensstijl en praktische overwegingen zorgen voor andere behoeften onder jongeren. De horeca speelt erop in, en de forse economische voorspoed in recente jaren helpt een en ander te bekostigen. 

Dus als de economie instort, dan gaan al die millennials thuis weer andijviestamppot aan hun vrienden serveren? ‘Je zag bij de vorige crisis wel dat uitgaven op zo’n moment van de horeca naar de supermarktbranche verschuiven’, zegt Blokker. En dan, lachend: ‘Maar ik denk dat millennials thuis eerder een langzaam in de Green Egg (specialistische barbecue, red.) gegaarde beenham zouden serveren dan andijviestamppot.’

Winsten horecabranche onder druk

Ondanks de haplustige millennial heeft de horecabranche het steeds moeilijker: er komt steeds meer bij, terwijl de omzetgroei achterblijft. In grote en middelgrote steden steeg het aantal restaurants en cafés de afgelopen tien jaar met 30 procent, terwijl de omzet met 16 procent steeg.  Dat wil niet zeggen dat de nood aan de restaurantman is, maar rendement staat onder druk en bij economische tegenspoed - laat staan een recessie - loopt met name het middensegment van de horeca een risico.

‘De meer laaggeprijsde formules redden het vaak wel, als ze zich weten aan te passen,’  aldus FSIN-onderzoeker Inga Blokker. ‘De toprestaurants met Michelinsterren hebben vaak een vaste groep klanten die blijven komen – hoewel we nu ook al zien dat sommige van die restaurants zich als meer mainstream profileren. De klappen komen altijd in de middengroep terecht. Maar zover is het nog niet.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden