Miljoenen

De culinaire markt is veruit de grootste tijdschriftenmarkt van Nederland. Miljoenenoplagen en gratis.

Oplage: ruim 14 miljoen. Soms nog meer. En dat 10 à 12 keer per jaar. Dan beperk ik me nog tot print. Maar eerst even een ergernis wegzeuren. De meest slome, suffe, steriele, inspiratieloze (nou zo is het wel genoeg) naam van een blad ooit? Van heel Nederland? Van een blad dat door meer 4 miljoen personen wordt gelezen, elke maand weer? Een blad dat met een bovengemiddeld hoog cijfer wordt gewaardeerd? Een blad dat vaak uitverkocht is? Vaak het enige blad dat je van alle rimram die ongevraagd en geseald je brievenbus wordt binnengedumpt, niet weggooit? Een blad helemaal van nu, want met online-uitstapjes en app?


O ja, de naam. Boodschappen.


Boodschappen! Van 'boodschappen doen'. Het receptenblad Boodschappen is gratis, een paar keer per jaar krijg je het thuis, maar alle keren per jaar kun je het meenemen bij de entree van veel supermarkten. Afzender onder andere Deka, Plus, Vomar, Deen. Elke supermarkt betaalt een stukje mee en mag, voor de eigen klanten, een paar eigen pagina's vullen. De rest is van allemaal. Daarom is de naam ook zo boosmakend zielloos. Want alle supermarkten moesten tevreden zijn, s.v.p. één tint grijs. De naam mocht op geen enkele manier te veel op een van de participanten lijken. Dus dan maar gaan voor de gemene deler. De titel Winkelwagentje had gekund, winkelwagentjes heb je overal, nee dat kon niet, want daar gaat het niet om. Verkeerde associaties, je hoort ze zo. Titel Langs de kassa had gekund, je moet altijd langs de kassa, nee dat kon niet want langs de kassa gaan, kost geld, is negatief. Titel Lekker? Nee, lekker smaakt naar duur. Titel Makkelijk? Nee, makkelijk smaakt naar goedkoop.


Nou, dan doen we toch Boodschappen, in elke supermarkt doe je boodschappen.


Boodschappen: elke keer 2,3 miljoen exemplaren. Daarnaast pater familias Allerhande: 12 keer per jaar 2,4 miljoen. JumboMagazine: elke maand 700 duizend, 3 keer per jaar 2 miljoen. Zeker weten dat ik er een paar vergeet. WatHandig: 4 keer 1 miljoen.


Bovendien hebben supermarkten als Deka, Dirk, C1000, Deen en Plus ook nog mooie eigen uitgaven, ook miljoenenoplage. Uitgaven die de eigen identiteit benadrukken. Dirk: brutaal. Deka: duurzaam. Spar: altijd in de buurt.


Aan de luxe kant van de markt, de bovenkant, moeten we het doen met dure bladen als Foodies, Jamie, Delicious en allerlei Specials.


Aan de mainroadkant van de culi-markt is alles gratis. Tel alles maar op: elke maand meer dan 14 miljoen zeer aanvaardbaar gemaakte culi-bladen gratis.


Gratis in de bus, gratis mee te nemen, gratis online.


Met geweldige recepten en slimme invalshoeken. Met scherpe aanbiedingen en creatieve oplossingen. Bij een productie over eieren staat: Ei love you. Boven de gebakken schol staat: 'Of bent u geen lekkerbek?' Boven de acht soorten mie staat: 'Wie van de Mie.' Nét leuk. Vrouwenbladniveau.


En al die miljoenen meeneembladen liggen ook nog eens op de ideale distributieplek. Je loopt de supermarkt binnen en je hoort ze werven: pak me mee, koop de ingrediënten, daar en daar liggen ze, een paar meter verder aan de linkerkant.


De culinaire markt is veruit de grootste tijdschriftenmarkt van Nederland. Veruit. Miljoenenoplagen.


Welke idioot betaalt er nog voor een recept?


Jij? Houd dat bord maar voor je kop. Rob van Vuure


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden