Miljoenendeal voor 'gassie uit Noord'

Begonnen met helemaal niets is Duncan Stutterheim (Sensation, Mysteryland) nu multi-miljonair. Zijn bedrijf ID&T verkocht hij voor 75 miljoen euro aan entertainmentreus SFX.

'Ik heb toch de keus gemaakt om mee te spelen met de grote jongens.' Duncan Stutterheim, stuwende kracht van de wereldwijde megadancefestivals Sensation en Mysteryland, heeft in Miami zijn evenementenfirma ID&T verkocht aan het grote Amerikaanse entertainmentbedrijf SFX. Eigenaar Bob Sillerman betaalt 102 miljoen dollar (dik 75 miljoen euro) voor driekwart van de aandelen van ID&T.


Stutterheim, 41 en multimiljonair, heeft ID&T in twintig jaar opgebouwd vanuit het niets, met een hechte club vrienden. Zoals hij zegt: 'Gassies uit Amsterdam-Noord die het leuk vonden een feestje te organiseren.' De kern van die vriendenclub brengt Sensation nu in twintig landen. Het is een evenement voor tienduizenden bezoekers in stadions en hallen.


Vier maanden geleden wees Stutterheim een overnamebod van Sillerman nog van de hand. Hij zei toen: 'Ons concept is zo sterk, dat kan niemand ons nadoen.' Vanuit Miami legt hij uit wat er veranderd is: 'Er is een globalisering aan de gang in de dancemarkt die onvoorstelbaar snel gaat. We werden een beetje bang de laatste tijd. In New York hadden we eind vorig jaar nog een fantastisch concert. Het was onze eerste stap in Amerika, het dancefeest was binnen de kortste keren uitverkocht, we voelden ons stoer en sterk. Nu al krijgen wij als ID&T niet meer de hallen die we willen, het is steeds moeilijker de goede artiesten aan te trekken.


'Grote organisatoren als Live Nation stappen in de markt van de elektronische dancemuziek. De power waarmee dat gebeurt, kun je je niet voorstellen. We hebben eieren voor ons geld gekozen.'


Een bijkomende overweging voor Stutterheim om nu wel in te gaan op een overnamebod was een soort morele verplichting aan zijn oude vrienden die voor een relatief klein deel mede-eigenaar zijn van ID&T. Een aantal van hen was teleurgesteld toen de verkoop vorig jaar niet doorging.


Stutterheim: 'Ik ben trots dat ik mijn beste vrienden nu ook een keer kan belonen. Ze hebben twintig jaar keihard gewerkt, ze hebben misschien 10 duizend euro op een spaarrekening staan. Nu zijn ze miljonair en kunnen ze hun tweekamerwoning verruilen voor een echt huis en de studie van hun dochters betalen. Ik ben trots dat we dat met elkaar mogelijk hebben gemaakt.'


Hij zegt groot vertrouwen te hebben in de samenwerking met Sillerman. Ook Sillerman is een selfmade ondernemer, opgegroeid in de Bronx, de armste wijk van New York. Als scholier verkocht hij ansichtkaarten en bouwde dat uit tot een imperium. In de jaren negentig organiseerde Sillerman grote, populaire concerten in de VS. Nu verlegt hij met SFX de koers naar de dancemarkt.


Duncan Stutterheim: 'We wilden een half jaar geleden geen overname door Sillerman, in plaats daarvan zijn we gaan samenwerken en ik moet eerlijk zeggen, toen zijn mij de ogen geopend. In Brazilië proberen we al twee jaar een festival gefinancierd te krijgen. Het lukt maar niet. Het is verbazend hoe efficiënt de Amerikanen dat doen.


'We hadden het plan voor een festival in Atlanta, het vergt een investering van 15 miljoen, als ID&T kunnen we dat risico niet dragen. Je gaat aan tafel zitten met een paar kapitaalkrachtige mensen, je legt uit wat je wilt, ze zien het zitten en in één zin is het geregeld: oké, we doen het.'


Sillerman wil van SFX in korte tijd een miljardenbedrijf maken. Hij zegt de aansluiting van ID&T 'van groot strategisch belang' te vinden. Zijn bedrijf kent nu al 24 partners, waaronder Beatport, een internet muziekwinkel. Het moet uitgroeien tot platform dat het dance publiek wereldwijd met elkaar verbindt.


Blijft in dit geweld nog iets overeind van de oorspronkelijkheid van ID&T? Stutterheim: 'Steve Jobs had maar 2 procent van Apple. Toch was hij het gezicht van Apple.


'Je moet niet denken dat Sillerman 100 miljoen betaalt om ons eruit te schoppen. Wij moeten de spil worden in een nieuw, wereldwijd bedrijf.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden