Miljoenenboetes NS voor vertragingen

De Nederlandse Spoorwegen moeten vanaf 2001 forse boetes betalen aan de overheid als te veel treinen niet op tijd rijden....

Minister Netelenbos legt de afspraken morgen aan het kabinet voor. Het contract moet de greep van de overheid op de gang van zaken bij de NS verstevigen, nadat het bedrijf in 1992 was verzelfstandigd. Den Haag wil dat de NS meer waar levert voor zijn geld.

Er zal vooral scherp gecontroleerd worden op de treinen die op de twaalf belangrijkste steden in de spits rijden. De boete van 25 miljoen wordt betaald als 2,5 procent van de treinen niet op tijd aankomt of vertrekt. Als 1 procent van de reizen te laat aankomt of vertrekt, betaalt de NS 10 miljoen.

Netelenbos wil dat de NS het prestatieniveau voor de reiziger verder opvoert. In 2001 moet 88 procent van de treinen op tijd rijden, in 2005 92 procent. Uit opgaven van de NS blijkt dat in 1998 83 procent van de treinen op tijd reed, en in de eerste acht maanden van 1999 87 procent.

Uit het prestatiecontract valt af te leiden dat een trein twee minuten en 59 seconden te laat mag zijn, zonder dat sprake is van een vertraging. Een vertraging wordt geregistreerd vanaf drie minuten. De reizigersorganisatie Rover meldt dat er op dit moment sprake is van een vertraging als een trein twee minuten te laat is.

De NS kunnen ook geld verdienen aan de groei van het aantal passagiers in de ochtendspits op doordeweekse dagen. Vanaf 2001 moet dat groeien met 3 procent, tot 6 procent per jaar in 2005. Dat kan een bonus van maximaal 25 miljoen per jaar opleveren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden