Miljardair Buffett stort zich op de Nederlandse ontbijttafel

AMSTERDAM - Of hij zelf chocoladevlokken zal nuttigen op zijn toast is twijfelachtig, maar multimiljardair en superbelegger Warren Buffett gaat een flink graantje meepikken van wat er in de vroege ochtend in Nederland wordt genuttigd. Donderdag deed hij een bod van 28 miljard dollar (21 miljard euro) op de bekende Amerikaanse ketchupfabrikant HJ Heinz, dat in Nederland een reeks merken heeft, waaronder hagelslagfabrikanten De Ruijter en Venz .


Buffett wordt ook eigenaar van de soepen, sauzen en mixen van Honig, de mixen van Wijko, Karvan Cevitam en Roosvicee (siropen), Brinta en FruitVit (ontbijtgranen) en Kwatta chocolade. Verder voert Heinz nog vele honderden internationale merken, waaronder Delimex, Delmonte en uiteraard Heinz zelf met de bekende rode fles tomatenketchup.


Buffetts investeringsmaatschappij Berkshire Hathaway heeft het bod uitgebracht met de Braziliaanse investeringsmaatschappij 3G, vooral bekend als eigenaar van de fastfoodketen Burger King. Buffett legt 12 tot 14 miljard dollar op tafel. De rest wordt gefinancierd door 3G. Het bod werd gisteren bekendgemaakt voor de opening van Wall Street. Aandeelhouders HJ Heinz kunnen 72,50 dollar per aandeel krijgen, 20 procent boven de beurskoers.


Heinz is bijna 150 jaar geleden opgericht in de VS door twee buren in de staat Pennsylvania die tomaten gingen inmaken. Door de goede kwaliteitsbewaking en een uitgekiende marketingstrategie werd het een wereldmerk. In 2000 werd het een grote speler in Nederland door de overname van de voedingsmiddelendivisie van het toenmalige CSM. Daartoe behoorde ook nog HAK Conserven dat vijf jaar later weer werd verkocht. Heinz heeft in Nederland fabrieken in onder meer Utrecht en Elst, en is in Nijmegen bezig met de bouw van het grootste ontwikkelingscentrum buiten de VS.


De raad van bestuur van Heinz heeft ingestemd met het bod van Buffett en 3G. Maar het is niet uitgesloten dat er nog een hoger tegenbod komt. Net als CocaCola is de fles ketchup een symbool van de Amerikaanse consumptiemaatschappij geworden dat door kunstenaars als Andy Warhol is gebruikt.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden