Milieu en sociaal gedrag steeds belangrijker voor MBA-student
Voor bijna de helft van de MBA-studenten in Europa is het sociale imago van een bedrijf belangrijk bij de keuze voor een werkgever....
Voor 5 procent is het imago van een bedrijf op het gebied van milieu en sociale verantwoordelijkheid zelfs doorslaggevend. Daarmee blijven maatschappelijk verantwoord ondernemen nog wel achter bij andere factoren als loopbaankansen, bedrijfscultuur, het salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden.
Dit blijkt uit de achtste jaarlijkse Corporate Reputation Watch, die in opdracht van adviesbureau Hill & Knowlton is uitgevoerd onder MBA-studenten in elf landen, waaronder Nederland.
Het bureau vindt zelf dat uit het onderzoek blijkt dat het met de betrokkenheid bij het milieu nogal tegenvalt. ‘Momenteel is er veel aandacht voor dit onderwerp en ik dan ook meer engagement verwacht’, aldus Ingo Heijnen, directeur bij Hill & Knowlton Nederland. ‘Het is interessant om te zien of deze mensen, als ze eenmaal aan de top zijn, nog steeds zo over deze onderwerpen denken. Ik hoop het eerlijk gezegd van niet.’
De MBA-studenten lopen nu in ieder geval nog over van ambitie. Ze willen graag werken bij beursgenoteerde ondernemingen, of bij een bedrijf in handen van financiële investeerders. Met minder geen genoegen. Maar liefst 84 procent zegt op termijn chief executive officer (ceo) of chief finance officer (cfo) te willen worden.
Hoewel dus lang niet alle studenten het milieu als beslissende factor zien voor de keuze van een werkgever, zijn veel bedrijven wel naarstig op zoek naar mensen die verstand hebben van het onderwerp. Doordat steeds meer bedrijven klimaatvriendelijk willen produceren, neemt de vraag naar klimaatdeskundigen hard toe. Doordat er ook steeds meer regelgeving komt, staat de ‘klimaatarbeidsmarkt’ zelfs aan de vooravond van een ‘explosieve groei’, verwacht Erik van Erne van de Stichting Milieunet. (PB)