Milieu en gehaktbal gaan samen in Shopping Times

Het kàn dus nog wel: gewoon een fijn, gezellig, fris en toch politiek en maatschappelijk betrokken no nonsense-blad maken voor de huisvrouw die al die veel te moeilijke relatie- en kerstfeest-artikelen in de Libelle en de Viva spuugzat is....

Het eerste nummer van The Shopping Times, gratis maar volwaardig lifestyle-magazine voor de Nederlanders die bij A & P-supermarkten plegen te winkelen, is in elk geval al een absolute hit bij de adverteerders.

Volgens de makers van de krant hebben de kleingrutters moeten dringen om nog een plekje in het blad te krijgen, zodat het er zelfs even om gespannen heeft of bijvoorbeeld de kruiswoordpuzzel, het 'Internet-gevangenismenu' en de feature 'Nieuwe jaar in zonder blozen' ('Pieter Frijters draait de angstknop op') voor de commercie zouden moeten wijken.

Gelukkig is het er met een beetje opschikken en wat passen en meten toch niet van gekomen, en kan de 'grootste shopping-krant van Nederland' (oplage een miljoen stuks) flink uitpakken met verhalen, tips, recepten, columns, een hoopgevend volle kennismakingsrubriek ('Mooie zeemeermin gezocht die deze aantrekkelijke avonturier in rustiger vaarwater krijgt') en pagina's lange kerst-en nieuwjaarsaanbiedingen (doperwtjes extra fijn pot 720 ml van 1.75 voor 1.49).

De formule van The Shopping Times (met een sterke nadruk op 'interactie', huiselijke gezelligheid en 'fun') hoort naadloos aan te sluiten op het marketingbeleid van de A & P-keten zelf. Want het bedrijf vindt het weliswaar prachtig dat u in een van zijn vestigingen de kar komt volladen, maar zeker zo belangrijk is dat u er zich deel voelt uitmaken van één grote familie.

Een familie die zich anders dan families van andere grote supermarkten 'maatschappelijk en politiek betrokken' weet, zoals daar is: het milieu.

De directeur van de keten, Ervian Haub, brengt in zijn gastcolumn in The Shopping Times derhalve graag zijn Weekagenda Natuur 1996 bij de betrokken huisvrouw onder de aandacht, 'waarvan de opbrengst naar het groene doel (de Haub-stichting) gaat'.

Elders in het blad wordt dan terloops nog even duidelijk gemaakt dat hier één gulden van de opbrengst per agenda wordt bedoeld, terwijl de lezer over die groene doelen verder akelig in het ongewisse blijft.

Niet heel erg natuurlijk, want The Shopping Times wil het 'de thuismanager' toch vooral makkelijk maken bij het bieden van oplossingen 'bij het runnen van uw eigen bedrijf'. Artikelen als 'Zo vinden mijn kinderen zuurkool wèl lekker' ontbreken dientengevolge niet, zomin als recepten voor de glimmende gehaktbal.

De gewone klanten die in de interviews in The Shopping Times aan bod komen, willen helaas nog wel eens roet in het eten gooien. Wat nou 'fun' en 'feestelijkheid'? Gewoon de gordijnen dicht, de kleurenbak aan, en een extra mop boerenkool met jus op de 25ste, of even gezellig wat opwarmen. En trouwens: geen denken áán hoor, dat vader en moeder welkom zijn voor een kerstdiner. Die melden zich maar op Derde Kerstdag. Kan er tenminste weer normaal worden gedaan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden