Nieuws Duurzaam leven

Milieu Centraal begint campagne om wie duurzamer wil leven net dat zetje te geven

Veel Nederlanders willen wel duurzamer leven, maar vinden dat in de praktijk lastig, zo blijkt uit onderzoek van Milieu Centraal. De duurzame voorlichtingsdienst begint dinsdag de campagne ‘Een dagje groen’, die Nederlanders moet motiveren hun eigen milieu-impact te verkleinen. 

Vuilniszakken voor plasticafval aan een lantarenpaal in een woonwijk. Beeld Hollandse Hoogte / Robin Utrecht

Met zestien uitdagingen, zoals veertig dagen zonder kaas,  korter douchen en boodschappen doen op de fiets, hoopt Milieu Centraal ze over de streep te trekken.

Een kwart van de Nederlanders wil vaker vegetarisch eten en korter douchen dan ze nu doen. Twee op de vijf voelt zich stom als ze een plastic tas kopen in de supermarkt en één op de drie baalt ervan dat ze niet altijd het afval scheiden. Circa 13 procent wil ook andere duurzame keuzes vaker maken, zoals de vaatwasser op het ecoprogramma laten draaien, plantaardige melk drinken of de verwarming lager zetten. Dat blijkt uit het onderzoek dat Motivaction in opdracht van Milieu Centraal uitvoerde onder ruim duizend Nederlanders.

Op de eigen website beschrijft Milieu Centraal zestien dingen die Nederlanders zelf kunnen doen om hun ecologische voetafdruk te verkleinen. Twintig dagen plastic afval scheiden, bijvoorbeeld. Deelnemers geven zich op voor een van de uitdagingen en bepalen zelf hoeveel dagen ze meedoen. De website van Milieu Centraal rekent uit hoeveel impact alle deelnemers gezamenlijk hebben. ‘Mensen denken vaak dat het weinig verschil maakt wat ze zelf doen, omdat hun individuele impact minimaal is’, licht een woordvoerder toe. ‘Met deze website hopen we te laten zien dat je samen veel kunt bereiken.’

Tientallen procenten

Kees Vringer, onderzoeker voor het Planbureau voor de Leefomgeving, bevestigt de relevantie van dit soort individuele gedragsveranderingen. ‘Als iedere Nederlander efficiënt met energie zou omgaan, zou je al gauw enkele tientallen procenten besparen.’ Vringer heeft het energieverbruik van huishoudens uitgebreid onderzocht. ‘Tussen huishoudens met een gelijke gezinsgrootte en gelijk inkomen zie je grote verschillen in energieverbruik, soms met een factor twee. Het is moeilijk vast te stellen waar dat aan ligt. Als je met een campagne daarop weet in te spelen, kun je nog een groot verschil maken.’

Gedragswetenschappers hebben ook kritiek op campagnes zoals die van Milieu Centraal. Ze menen dat overheden en milieuorganisaties daarmee de verantwoordelijkheid voor het milieuprobleem impliciet bij individuele consumenten leggen, terwijl grootvervuilers en overheden buiten schot blijven. Directeur Vera Dalm van Milieu Centraal stelt in reactie op deze kritiek: ‘Sommige mensen willen niet afwachten tot de overheid iets regelt, die willen zelf aan de slag. Voor hen is deze campagne bedoeld.’

Donderdag barstte de discussie over klimaatactievoeren versus duurzaam consumeren opnieuw los op Twitter, toen velen zich afvroegen wat de klimaatspijbelende scholieren ‘zelf deden aan het klimaat’. Anderen roemden de scholieren juist, omdat deze generatie ‘eindelijk doorheeft dat je politieke verandering niet bereikt door de disciplinering van de eigen levensstijl, maar door verandering te eisen van de machthebbers’.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden