Miley's makeover

Met de juiste producers, de juiste manager en zorgvuldig geplande opschudding (bloot!) probeert ex-Disneyster Miley Cyrus de nieuwe popdiva te worden.
Dat zit er nog niet in.

Er moest iets gebeuren. Sinds haar kinderjaren had de Amerikaanse Miley Cyrus (20) in de schijnwerpers gestaan. De dochter van country-ster Billy Ray Cyrus speelde vanaf 2006 een hoofdrol in de Walt Disney-kinderserie Hannah Montana en ze was daarnaast succesvol in de popmuziek. 14 jaar oud was ze toen het aan de tv-serie gelieerde album Hannah Montana 2: Meet Miley Cyrus drie miljoen keer verkocht werd. Er volgden in rap tempo drie albums op eigen titel maar de verkoop van de laatste, Can't Be Tamed uit 2010, viel tegen.


Zeker in eigen land, waar de teller bleef steken op 340 duizend, een popster onwaardig. Can't Be Tamed deed het anders dan eerder werk juist wel weer aardig in Nederland, waar haar wat non-descripte meisjespop tot dan toe nog weinig hartjes had veroverd. Maar de voorzichtige verandering van imago (braaf meisje wordt volwassen en ondeugend) leverde Cyrus in de Verenigde Staten weinig winst op. Stoer riep ze in 2011 dat ze zich aan haar filmcarrière zou wijden, maar de juiste rol heeft ze tot nog toe niet gevonden.


Wat te doen? Een nieuwe plaat maken, eentje die zich niet alleen kon meten met het werk van de grote popdiva's van het moment. Rihanna, Beyoncé, Lady Gaga en, in iets mindere mate, Katy Perry. Of nog liever, een plaat waarmee ze hen in succes zou overtreffen.


Alleen, wie moest haar daarbij helpen. Wat precies haar kwaliteiten zijn, was nog niet helemaal duidelijk. Behalve dat ze gezegend was met een aardige, zij het wat vlakke stem en goed kon acteren.


Cyrus deed wat veel jonge popsterren op weg naar volwassenheid deden, ze zocht contact met zwarte producers uit de hiphop- en r&b-wereld. Was het niet Pharrell Williams die in 2001 Britney Spears had bevrijd van haar meisjes-imago met I'm A Slave For You? En was het niet diezelfde Pharrell die met zijn Neptunes Justin Timberlake een jaar later hielp met het maken van een van de allerbeste popplaten van de jaren nul (Justified)?


Pharrell wilde wel, net als de producer Mike Will Made It (die onder meer met Rihanna werkt). Miley Cyrus zou een eigentijds popalbum maken waarop, de platen van Nicki Minaj, Rihanna en Britney Spears indachtig, allerlei hippe clubsounds van knisperende r&b tot diepe dubstep terug te horen waren. Een paar stevige powerballads zouden vervolgens Katy Perry het nakijken geven.


Een plaat maken is een ding, maar hoe breng je die anno 2013 aan de man. Daar moest haar kersverse manager Larry Rudolph iets voor bedenken. Sinds maart behartigt hij samen met Cyrus' moeder Tish haar belangen. Het lijdt geen twijfel dat Rudolph (die eerder al Britney Spears reanimeerde) de genius is achter alles waarmee Cyrus de laatste twee maanden de publiciteit haalde.


De promotiecampagne die van het deze week verschenen nieuwe album van Miley Cyrus wereldnieuws maakte, is buitengewoon goed doordacht.


Vier zorgvuldig geplande gebeurtenissen waren cruciaal. Het begon met het optreden bij de MTV Video Music Awards (VMA) op 25 augustus, daarna volgde het interview met Rolling Stone, haar eerste grote coverstory, vier dagen later. Het publiek mocht dit even laten bezinken tot op 2 oktober op MTV de documentaire Miley: The Movement werd uitgezonden. De campagne werd afgelopen zaterdag afgerond met een optreden van Miley Cyrus als gast-presentator van de populaire live tv-show Saturday Night Live.


Alles verliep zoals gepland. Spraakmakend, zelfs controversieel was haar optreden tijdens de uitreiking van de VMA Awards. Verkleed als teddybeer nam ze seksueel expliciete poses aan, voordat ze in huidkleurig latex ondergoed haar billen wiebelend tegen het kruis van zanger Robin Thicke aandrukte. Wereldwijd tweette iedereen het rond. Ineens wist heel de wereld hoe die Caribische paringsdans heet: twerking.


Natuurlijk werd er schande van gesproken. Moest dat nou, zo ranzig? Maar daar was het Cyrus ook precies om te doen. De VMA-uitzendingen hebben vanaf de allereerste keer, in 1984 met een orgasme veinzende Madonna in trouwjurk, voor ophef gezorgd. Britney Spears met haar slangenact in 2001 en Madonna tongend met zowel Britney als Christina Aguilera in 2003: daar wilde Cyrus zich bij aansluiten, gaf ze min of meer toe in de korte docu Miley: The Movement.


Even had iedereen het over Miley. En juist op het moment dat de sociale media haar vergeten leken, kwam haar videoclip van de nieuwe single Wrecking Ball uit, waarin een naakte Cyrus te zien is schommelend op een sloopkogel, met slechts een paar Dr. Martens aan haar voeten.


Even weinig verhullend is de foto op de cover van Rolling Stone, een paar weken later. Het schokkendst aan de forse, vijf pagina's tellende feature is misschien wel dat Cyrus eigenlijk niks te vertellen heeft. De interviewer gaat met haar naar een tatoeageshop en spreekt af te gaan parachute springen. Ze hebben het over van alles, maar wat Miley Cyrus anders wil dan heel populair zijn wordt niet duidelijk.


Ook niet in de door al het vlakke gekwebbel doodvermoeiende documentaire Miley: The Movement. Het filmpje is niets anders dan een lange commercial voor het Bangerz-album dat een paar dagen later zou verschijnen.


Aan het woord komt behalve Miley ('If you're not the first, you're the last') ook haar moeder Tish. Die andere manager, Larry Rudolph, blijft handig buiten beeld. Cyrus komt in de film terug op haar vermeende pornografische poses. Als Miley Cyrus echt harde seks wilde etaleren, had ze geen berenpakje aangetrokken, zegt ze. 'Grote verklede baby's die ondeugende poses aannemen, dat is toch grappig?'


Dat vond niet iedereen, zeker niet collega en inspiratiebron Sinead O'Connor, die een open brief aan Cyrus schreef. Het leidde tot een mediarelletje dat het kamp-Cyrus opnieuw niet slecht uitkwam. De ruzie begon nadat O'Connor Cyrus had opgeroepen zich niet te laten 'prostitueren' door de muziekindustrie. Ze doelde op de pikante kleding en optredens van Cyrus. Die was niet gediend van het advies en herinnerde O'Connor op Twitter aan een aantal tweets die ze twee jaar geleden verstuurde, toen ze in de war was.


Beter ging het Cyrus afgelopen zaterdag af, toen ze veel sceptici het zwijgen oplegde met haar verschijning in Saturday Night Live. Ja, acteren kan ze wel.


Is ze ook de popster die nummer één van de wereld moet worden? Nee. Bangerz is een rommelig allegaartje, dat matig ontvangen wordt. Er staan onmiskenbaar hits op (Wrecking Ball en met dank aan Pharrell 4X4), maar het ontbreekt Cyrus aan het vervaarlijke randje dat Rihanna heeft. Ook de bijna enge perfectie die Beyoncé met haar zang en voorkomen uitstraalt, is bij Cyrus ver te zoeken.


Het ergste is misschien nog wel dat het Miley Cyrus aan enige diepte ontbreekt. Anders dan een Madonna heeft Cyrus geen enkele andere ambitie dan de grootste te zijn. Madonna moest destijds een strijd leveren. Er stond wat op het spel. Toen Madonna in 1984 tijdens de VMA's in een bruidsjurk uit een taart kroop om Like A Virgin ten gehore te brengen, was ze niet zo beroemd als Cyrus nu. Niemand kende Like A Virgin nog, het werd haar afgeraden te zingen. Ze deed het toch en eindigde kronkelend in haar jurk een orgasme veinzend op de grond.Wie het filmpje op YouTube terugkijkt, ziet vooral suggestie. Maar wel heel fraai gestileerd.


Hier werd de kiem gelegd voor de supersterrenstatus van Madonna. Het spraakmakende optreden hielp, maar vooral het ijzersterke liedje dat ze zong bleek doorslaggevend. Uiteindelijk is dat wat blijft hangen, en zo'n liedje staat niet op Bangerz. Alle marketingcampagnes ten spijt, de muziek van Miley Cyrus is gewoon niet goed genoeg. Rihanna en Beyoncé hebben nog niks te vrezen.


DE CARRIèRE VAN MILEY CYRUS

1992 Geboren als Destiny Hope Cyrus. Haar vader is Billy Ray Cyrus, dan een van Amerika's bekendste country-zangers.


2006 Hoofdrol als Miley Stewart in de Walt Disney-kinderserie Hannah Montana.


2007 Na tweede seizoen verschijnt verzamel-album Hannah Montana 2: Meet Miley Cyrus.


2008 Eerste echte soloplaat Breakout.


2009 Album The Time Of Our Lives


2010 Album Can't Be Tamed


2012 Hoofdrol in de film LOL


2012 Hoofdrol in de film So Undercover


2013 Album Bangerz


SPRAAKMAKENDE DAMES

1984 Madonna kronkelt in een bruidsjurk op de grond en veinst Like A Virgin zingend een orgasme.


2001 Britney Spears zwaait tijdens de VMA's vervaarlijk met een python-slang.


2002 Christina Aguilera brengt een seksueel expliciete videoclip van Dirrty uit.


2003 Britney Spears en Christina Aguilera komen tijdens de VMA's net als Madonna in 1984 uit een bruidstaart en zingen Like A Virgin. Madonna voegt zich bij hen en geeft Britney een tongzoen, waarna ze ook Aguilera op de mond kust.


2007 Britney Spears raakt volledig de kluts kwijt, wat zich onder meer manifesteert door een kaalgeschoren hoofd. Haar oud-manager Larry Rudolph krijgt haar zover zich te laten opnemen. Ze herstelt, het tweetal herenigt zich en Rudolph is sinds maart dit jaar ook manager van Miley Cyrus


2013 Miley Cyrus 'twerkt' tijdens de VMA's met Robin Thicke.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden