MijnZus, MijnZo: waarom moet je overal inloggen?

Bij mijn zorgverzekeraar kan ik ineens niet meer gewoon inloggen met mijn DigiD. Ik heb nu een sms-code nodig. Waarom moet dat nou weer?

Hoezo Mijn-omgeving? Het is de Bedrijf-omgeving waar je zelf je post moet ophalen, die je vroeger thuisbezorgd kreeg. Beeld anp

U klinkt geërgerd en dat is begrijpelijk. Alles verandert door de toenemende digitalisering. De NS bijvoorbeeld communiceert alleen nog via MijnNS en weigert een jaaroverzicht te sturen per post. Alle zorgverzekeringen, telecom- en nutsbedrijven geven hun klanten een Mijn-omgeving waar ze berichten en rekeningen naar toe sturen, soms zelfs zonder waarschuwing per e-mail. Geld wordt automatisch afgeschreven en zoek zelf maar uit hoe de rekening eruitziet.

Hoezo Mijn-omgeving? Het is de Bedrijf-omgeving waar je zelf je post moet ophalen, die je vroeger thuisbezorgd kreeg. Iedereen benadert klanten digitaal. Mijn tandarts stuurt sinds kort de rekening naar mijn e-mailadres, in plaats van als brief naar mijn huis. Irritant. Gelukkig is het nog altijd verplicht aanmaningen per post te versturen en moet de klant dan veertien dagen de tijd krijgen om te betalen.

Terug naar DigiD. Dat is een methode om in te loggen bij de overheid en organisaties die een overheidstaak uitvoeren (zoals ziekenhuizen of zorgverzekeraars). U logt in met een gebruikersnaam en een wachtwoord (DigiD basis). De pc kan uw gegevens onthouden, zodat u de volgende keer sneller toegang heeft. Dat toont direct aan dat deze manier van inloggen niet heel erg veilig is. Het is beter om ook nog een sms-code in te vullen die u toegezonden krijgt op het moment van inloggen. Sommige zorgverzekeraars accepteren inloggen via DigiD basis niet meer. U kunt alleen nog maar inloggen met een sms.

U ontvangt de sms op uw mobiele telefoon. Als u dat niet wil, kunt u hem ook voorgelezen krijgen via de vaste telefoon. U moet dat wel vooraf instellen via MijnDigiD. U kunt overigens ook anderen machtigen om namens u DigiD te gebruiken.

Overheidsorganisaties gebruiken MijnOverheid. Dat zijn bijvoorbeeld de Belastingdienst, CJIB, SVB, gemeenten en pensioenfondsen. Verwarrend, maar zorgverzekeraars en ziekenhuizen horen hier niet bij. Zij hebben een eigen Mijn-omgeving.

Inmiddels hebben 5,6 miljoen Nederlanders zich bij MijnOverheid aangemeld. U kunt bij de instellingen alle organisaties aanvinken van wie u digitale post via de berichtenbox wil krijgen. Het vinkje uitzetten kan ook, behalve bij de Belastingdienst. Wilt u toch per se papieren post ontvangen van de fiscus, dan kunt u daarom vragen via de Belastingtelefoon (0800-0543). De Belastingdienst mag dat niet weigeren. Er hebben zich al meer dan 60 duizend van die digi-weigeraars gemeld.

Ik accepteer de digitalisering maar. Het is toch handig, omdat je declaraties gemakkelijk kunt indienen en online goed overzicht hebt. Het spaart ook mij postzegels uit. Maar soms komt het wel uit mijn tenen.

Zelf een vraag aan Reinout? geldvraag@volkskrant.nl
Reinout van der Heijden is hoofdredacteur van de Geldgids.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden