'Mijn succes is een en al toeval¿

Nee, het is haar niet ontgaan. 'En anders zijn er nog al die journalisten die me er hier op wijzen.' Het hotel waarin Adele haar onderkomen heeft in Amsterdam heet The Dylan, de naam van de schrijver van het liedje dat haar in Nederland zo'n enorm succes bracht.


Bob Dylans Make You Feel My Love stond in de versie van Adele wekenlang op de eerste plaats. Terwijl het twee jaar geleden toch pas op het laatste moment aan haar debuutalbum 19 werd toegevoegd. 'Een van die terloopse beslissingen die belachelijk goed uitpakken. Zoals mijn succes de afgelopen drie jaar toch al van toevalligheden aan elkaar hing.'


De nu 22-jarige zangeres heeft zojuist een lunch genoten in het hotel in de Amsterdamse binnenstad. Ze wijst haar gesprekspartner de weg naar de interviewkamer, die ze zelf opent. Ze praat enthousiast over Amsterdam en de tv-opnamen bij Paul de Leeuw. Ze zou het goed doen als hotelreceptioniste of barmeisje, maar ze is hier te gast als Adele, popster. 'Zeg niet dat ik er niet van geniet hoor', zegt ze als ze achter een tafel heeft plaatsgenomen. 'Dit soort luxe doet me altijd nog veel. Maar het is allemaal zo onverwachts gekomen, dat ik altijd nog denk: meisje, word eens wakker.'


Adele Adkins groeide op in Noord- Londen als dochter van een alleenstaande moeder die 18 was toen ze haar baarde. 'Ik heb een heel prettige jeugd gehad hoor, met veel muziek. Als 5-jarig meisje zong ik al liedjes met de tv mee. Mijn moeder knipte nog zo'n ooglapje uit, je weet wel, zoals Gabrielle die had, van de hit Dreams.'


Zingen kon ze best. 'Ik deed het in elk geval de hele dag. En ik weet nu ook dat mijn moeder echt dacht dat ik talent had. Maar gelukkig was ze niet zo'n ouder die me meenam naar audities voor Idols of The X-Factor en tegen iedereen riep: mijn dochter wordt de nieuwe Mariah.


'Heel sneu, vind ik die arme schapen op tv. En het vreemde is dat ze allemaal Make You Feel My Love willen zingen, en er ook nog bij zeggen dat het van mij is. Dan wil ik altijd heel hard roepen: nee, domme koe, dat liedje is van Bob Dylan!'


Een artiest die thuis ook wel voorbij kwam, maar Adele had als jong meisje toch meer met de Spice Girls. 'Wat wil je. Ik was 7, 8 jaar.' Dat ze iets met muziek wilde, was Adele al snel duidelijk. Ze was geen meisje dat zich lang achter de boeken kon concentreren. Op de Brit School For Performing Arts vond ze meteen haar plek. 'Ideaal om veel over muziek maken te leren en natuurlijk ook de school waar Amy en Katie vandaan kwamen.'


Amy Winehouse en Katie Melua zijn slechts twee van de doorgebroken generatiegenoten die op de school in Croydon hun educatie genoten. Maar dat het een bijzondere plek was, realiseerde Adele zich pas later. 'Ik zat er ook niet om te leren hoe ik me zelf moest presenteren, maar meer om anderen te leren begeleiden.'


Het was, en dat noemt Adele al weer zo'n typisch geval van op het juiste moment op de juiste plek zijn, de periode dat MySpace erg in opkomst kwam en platenmaatschappijen de website afstruinden op zoek naar nieuw talent. 'Als onderdeel van mijn lesprogramma moesten we een demo maken en die online zetten. Lily Allen was net ontdekt en het kleine Londense label XL-Recordings had Jack Peñate getekend. Ook dankzij internet. En XL kwam ook bij mij uit.'


Dat was eind 2006. Adele ging aan haar plaat werken, zonder dat er veel verwachtingen waren, en dus was er ook geen druk. 'Het kwam eigenlijk allemaal vanzelf. Ik had een rotrelatie en daar schreef ik over. Zoals ik dat nu weer heb gedaan, alleen ging dat weer over een andere jongen.'


Liedjes over leven en liefde, die schrijft ze naar eigen zeggen met alle gemak. 'Vooral als het slecht gaat. En jongen, wat ging het indertijd slecht met die gozer.' Het album 19 was het resultaat van deze stukgelopen relatie. Het verscheen begin 2008, en trok meteen alle aandacht.


'Iedereen zat te wachten op een Britse zangeres met soul, zoals Amy Winehouse. En ineens had je Duffy en mij, we werden samen gehyped, zonder dat we iets met elkaar te maken hadden. Zij was toch meer het modellerige type. Ik niet, daar heb ik de figuur niet voor.'


Dat ze zelf in de schijnwerpers kwam te staan, heeft voor hoofdbrekens gezorgd. Maar een bezoekje aan een Londense platenzaak bood uitkomst. 'Ik zag een cd liggen van Etta James. Een best gezette zwarte dame met geblondeerd haar. Toen dacht ik: wow, zo kan het ook. En toen ik die cd thuis opzette en haar stem hoorde, was ik helemaal verkocht.'


19 sloeg in eigen land, maar ook in Nederland, direct aan ook dankzij de hit Chasing Pavement. Ook het beloofde land Amerika leek voor haar te vallen, maar in het najaar van 2008 stagneerde de verkoop.


'Mensen om mij heen hadden de hoop eigenlijk al opgegeven, maar het tv-programma Saturday Night Live wilde mij graag hebben.'


Het zou een van de belangrijkste optredens worden uit Adeles nog korte loopbaan. 'En weer een geval van idioot toeval of geluk.'


Want op die zaterdagavond in oktober maakte ook Sarah Palin haar opwachting in de show. Het waren spannende weken, vlak voor de verkiezingen en in Saturday Night Live was Palin al diverse malen bespot. Een recordaantal mensen (17 miljoen) stemden op het programma af, en zagen niet alleen Palin, maar ook Adele die twee liedjes zong.


'Natuurlijk was ik bloednerveus. Alles ging echt live. Ik kon het helemaal verknallen.' Dat deed Adele niet. Haar album stond een dag later op de eerste plaats van iTunes en haar doorbraak was een feit.


Bovendien was in de studio Rick Rubin aanwezig, de producer die van Slayer en de Beastie Boys tot de Red Hot Chili Peppers en Johnny Cash de laatste decennia zijn stempel op de Amerikaanse rockmuziek heeft gedrukt. Er was een korte ontmoeting en later een telefoontje.


'Rick Rubin vraag je niet, hij vraagt jou. En hij belde me inderdaad of ik naar zijn studio wilde komen. Ik deed het in mijn broek en twijfelde behoorlijk. Want mensen om me heen zeiden dat hij zelf nooit in zijn studio was.


'Dat was gelukkig wel zo. We namen een paar liedjes op in zijn studio in Malibu, vlak bij zijn huis. En ik was diep onder de indruk van zijn betrokkenheid.'


Tot een heel album kwam het niet. 'Ik wilde niet al te ouwelijk gaan klinken en ook nog echt popliedjes maken. Kijk, ik was pas net 21.'


Bovendien had ze opnieuw een gebroken hart. 'Wat wel hielp bij het schrijven, ook al hield ik deze keer nog wel veel van mijn ex, nog steeds trouwens. Voor het eerst had ik een relatie waarin niet alles om mij leek te draaien. Maar ondanks die gelijkwaardigheid liep het toch spaak.'


Wat ze aan de samenwerking met Rubin overhield, was vooral een groter vertrouwen in haar eigen stem. 'Hij leerde me meer richting blues en gospel te gaan en minder naar pop en soul. Ik wist niet hoe ik me het best moest profileren, maar hij vond dat ik dat per liedje moest bepalen. Er is niet een typische Adele-sound.'


Dat benadrukte ook de Londense producer Paul Epworth, die wat meer een pop-achtergrond had. Hij tekende voor Adele's meest recente hit, Rolling In The Deep, een van de beste singles van het afgelopen jaar.


'Ja, die gospel-disco sound op dat liedje, dat is volgens mij de kant die ik op moet. Maar aan de andere kant ben ik ook heel blij dat ik Someone Like You zo sober heb gelaten en niet bezweken ben onder de druk om het door een band te laten spelen.'


Someone Like You sluit 21 af, Adeles prachtige nieuwe album vol opzwepende gospel, soul en popliedjes. Hoeveel liefdesleed er ook in is verwerkt, je raakt er toch vooral opgewekt van. 'Gelukkig wel, maar ik hoop toch dat plaat nummer drie niet voortkomt uit dagen dat ik me miserabel voel. Stel je voor dat ik acht platen verder ben en al die albums gaan over andere jongens met wie ik geen relatie kon houden. Ik weet niet of ik dan nog zo opgewekt door het leven ga.'


Maar niet alle liefdesliedjes betreffen de jongens uit haar leven. Make You Feel My Love voegde ik op het laatste moment aan 19 toe omdat ik ergens het gevoel had dat het ongeloofwaardig was, een meisje van toen 18 dat zong alsof ze de wijsheid in pacht had. Ik wilde ook een liedje van iemand anders zingen. Van iemand die wél ervaring had. En dan maar kijken of dat ook zou werken.'


De manager bracht haar het liedje van Dylan. Ze hoorde het de schrijver zelf ook eens zingen in New York. 'Maar ik verstond er helemaal niets van. Ik ben de tekst maar gaan googelen en dacht: goh wat mooi. Dit is voor mijn moeder.'Make You Feel My Love werd in eigen land aanvankelijk niet de hit die het hier was, maar staat sinds The X-Factor-kandidate Rebecca Ferguson het zong een enorme hit in Groot-Brittannië waarna 19 opnieuw in de toptien kwam. Nee, Bob Dylan, die toch minimaal een zesde huis aan het liedje heeft over gehouden, heeft Adele nog niet bedankt. 'Via via heb ik wel gehoord dat hij mijn versie de op een na beste vond. Na die van hemzelf natuurlijk, haha.'


Maar, zo geeft ze toe, zelf is ze er ook niet slechter van geworden. 'Het is raar. Zo'n liedje of een optreden voor de Amerikaanse tv. Je neemt zo'n beslissing en het blijkt je hele leven te veranderen. Ik voel me nog wel dat meisje uit Noord-Londen, ook al woon ik sinds kort niet meer bij mijn moeder maar in een eigen huis in Notting Hill. Ik ben een beetje bang dat ik de levenservaring mis die bij echte soulzangeressen hoort. Maar ik probeer gewoon me te presenteren zonder al te veel kapsones. Ik kom uit het niets en probeer van alles zoveel mogelijk te genieten. The bigger the succes the smaller you get.'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden