'Mijn personage maakt door wat Lars heeft ervaren'

De Amerikaanse actrice Kirsten Dunst (29), won op het Cannes Filmfestival de prijs voor beste actrice voor haar rol als depressieve vrouw in Von Triers Melancholia.

Dunst over Von Trier de filmmaker: 'Hij heeft mijn ogen geopend. In Hollywood weet je op een set altijd precies wat je die dag gaat doen. Bij Lars niet. In zijn scènes kun je gaan en staan waar je wil, de camera volgt wel. Maar of die op jou is gericht, of net op een ander, dat weet je weer niet. Iets van die vrijheid heb ik ook meegemaakt op de set van Eternal Sunshine of the Spotless Mind, maar hier ging het veel verder.'

Over Von Trier de provocateur:

'Het duurde wel even voor ik zijn gevoel voor humor begreep. Toen ik hem ontmoette, leek hij me een lief, kwetsbaar en verlegen persoon - iemand die je zou willen verzorgen. En dan komt er plots zoiets uit zijn mond! Dat is Lars. Natuurlijk moet je als kunstenaar provocatief kunnen zijn, maar dit ging veel te ver. Of ik nog met hem zou willen werken? Jawel, maar niet in z'n pornofilm. In Melancholia zit ook een naaktscène, maar die is gepast en gaat over de intieme relatie van mijn personage met de planeet. Eerlijk gezegd maakte ik me vooraf veel drukker om die scène waarin ik iemand moest verkrachten op een golfbaan. Ik was bang dat het in close-up zou zijn, maar gelukkig is het van veraf gefilmd. Zoiets weet je bij Lars niet van tevoren.'


Over Melancholia:

'Volgens de definitie is het een ziekte, maar het woord klinkt romantisch. Ik denk dat Justine, mijn personage, Melancholia als veilige haven beschouwt, als een verre liefde. Ze herkent iets in die planeet. Maar dat is allemaal slechts mijn interpretatie.'


Over haar Hollywoodcarrière:

'Mijn rol in The Virgin Suicides (1999) van Sofia Coppola betekent nog altijd zeer veel voor me. Dat is een film die ik ook zelf zou zijn gaan zien. En natuurlijk de drie Spider-Man-films. Jarenlang had ik steeds zo'n kolossale film in het vooruitzicht, een soort zekerheid. Interview with the Vampire (1994)was mijn doorbraak, maar de grootste stap beschouw ik die van kindactrice naar gewone actrice. Dat is echt moeilijk. De filmindustrie is veeleisend: je moet altijd grappig zijn, en charmant, en sensitief, maar wél sterk. Soms zijn het bijna onrealistische eisen.'


Over Von Triers depressie:

'Lars is heel open geweest over zijn depressie tegenover mij. Er zitten scènes in de film waarin mijn personage doormaakt wat hij zelf heeft ervaren. Wanneer je een depressie kunt omzetten in kunst is dat iets geweldigs.'


Over haar eigen depressie (Kirsten Dunst werd in 2008 enige tijd in een kliniek opgenomen):

'Omdat ik weet wat het is, begreep ik beter hoe het voelt, en hoe het eruit moet zien.'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden