Mijn naam is mijn meerwaarde

In een serie vertellen ex-sporters over het zwarte gat na hun carrière. ex-atleet Marko Koers koppelt sporters en sponsors aan elkaar....

tekst Mariëlle van Bussel

Hij was nog twee seconden verwijderd van de limiet om naar de Olympische Spelen van 2004 in Athene te gaan. Op een afstand van 1500 meter was dat te veel. Vier jaar later zou het niet veel anders zijn, wist hij. De gedachte dat de resultaten na drie deelnames aan de Spelen de laatste tijd aan het minderen waren, deed Marko Koers, toen 31 jaar, in de zomer van 2004 besluiten te stoppen met hardlopen.

‘Een pijnlijke beslissing’, vertelt hij. ‘Ik wil alleen op het allerhoogste niveau presteren, anders haal ik er geen voldoening uit. Ik heb jarenlang voorin meegelopen, als je in het middenveld of achterin raakt, werkt het niet meer. Op dat moment besefte ik dat er andere dingen waren waar ik me wel verder in kon ontwikkelen en waar ik wél voldoening uit kon halen.’

Eenmaal gestopt zette Koers zijn ogen en oren open om ideeën op te doen voor een nieuwe loopbaan. ‘Ik ben meteen nadat ik was gestopt gaan rondkijken. Moest ik in een zwart gat gaan zitten wachten? Tijdens mijn atletiekcarrière was the sky the limit en heb ik nooit verder nagedacht over mijn toekomst. Wel wist ik dat ik niets meer met werktuigbouwkunde wilde (Koers studeerde werktuigbouwkunde in de VS, red.), maar dat ik veel meer feeling had met de sportwereld.’

Reisleider

Reisleider
Die nieuwe uitdaging volgde snel. Binnen een maand ontmoette hij Paul Ubachs, marketing- en communicatieadviseur, en zijn huidige compagnon. Ubachs idee om als spil te fungeren tussen het bedrijfsleven en de sportwereld sprak Koers direct aan. ‘Ik heb me altijd proberen te vermarkten als atleet. Maar ik kon niet méér bedenken dan het plakken van een sticker op de borst, het verzorgen van een clinic of het schrijven van een artikel in een bedrijfsblad.’

Reisleider
Koers kon vanaf 1996 leven van de sport, maar besefte ook dat het eindig is als prestaties minder worden. ‘Je moet er continu mee bezig blijven om sponsoren aan je te binden. Maar de manier waarop was mijn probleem. Het laatste jaar ben ik zelfs reizen gaan verkopen naar de Spelen in Athene om mij aan te moedigen, bij gebrek aan reguliere sponsoring.’ Lachend: ‘Ik haalde het niet, maar ben wel als reisleider meegegaan.’

Reisleider
Met het bedrijf On your Marks proberen Ubachs en Koers de marktwaarde van sporters te vergroten én bedrijven te helpen bij het inzetten van sportsponsoring. ‘Veel bedrijven denken nog steeds in termen van ‘Waar moet ik mijn borden hangen?’ en ‘Hoe krijg ik mijn logo zo vaak mogelijk in beeld?’ Maar je kunt je doelgroep ook bereiken met behulp van een sporter of een sportevenement.’

Astma

Astma
Hij noemt het voorbeeld van de astmafarmaceut die een nieuw middel tegen astma en hooikoorts publiek wilde maken. Koers vond schaatser Jochem Uytdehaage – zelf astmapatiënt – bereid om over zijn aandoening te vertellen in een radiospotje. Maar ook andersom zoekt Koers naar bedrijven die passen bij de uitstraling van de sporter.

Astma
‘Sporters komen niet verder dan het handje op te houden bij een sponsor. Ikzelf zag niet in wat een bedrijf wil vertellen aan zijn doelgroep en hoe ik daar een bijdrage aan kon leveren. Ik dacht, geef me een zak geld en het komt wel goed. Nu zou ik beter kunnen beoordelen of ik een toegevoegde waarde heb voor een bedrijf. Als ik Paul eerder was tegengekomen had ik meer uit mijn carrière kunnen halen.’

Astma
Marko Koers is gedreven, praat enthousiast over zijn nieuwe werk. Over zijn taken die vooral neerkomen op het feeling houden met de sportwereld. Koers gaat de sportevenementen af, praat met trainers, talenten en sponsors. Heeft hij eenmaal een ‘partij’ gevonden die advies wil, dan komt zijn compagnon om de hoek kijken.

Verlengstuk

Verlengstuk
‘Mijn naam is wel van belang in dit werk, het is mijn meerwaarde. Ik ben jarenlang op hoog niveau in de sportwereld aanwezig geweest, ook op het terrein van sponsoring. Daarmee heb ik wel geloofwaardigheid gecreëerd. Mensen willen horen of ik met mijn ervaringen en kennis daadwerkelijk meer uit sport kan halen, zoals ik ze beloof.’

Verlengstuk
Als individuele sporter was het wel even wennen om daarna samen te werken, geeft hij toe. ‘Paul en ik zijn elkaars verlengstuk. Ik ben altijd verantwoordelijk geweest voor mijn eigen prestatie, van A tot Z. Nu ben ik ook afhankelijk van iemand anders en moet ik me eigenlijk overleveren. Dat was in het begin wel lastig.’

Verlengstuk
Zoals Koers het ook moeilijk vindt om de balans te vinden tussen privé, werk en sport. ‘Ik heb moeite om ook tijd aan andere dingen te besteden. Ik vlieg met al mijn ambitie in dit werk, omdat dit voor mij ook topsport is. Het zit in mijn karakter. Ik ben iemand die elke keer vooruit wil gaan, mezelf beter wil maken, stappen wil nemen. Ik doe het nou eenmaal liever dan een ambitieloos project zonder strijd. De sportwereld zit vol met hele fanatieke mensen die er helemaal voor gaan, dat ligt me wel.’

Aan de zijlijn

Aan de zijlijn
Hoewel hij geen cursussen volgt (‘ik heb geen ambities om zelf marketingdeskundige te worden’) ontwikkelt hij zich wel. ‘Lopen is alleen lopen. Nu moet ik dingen bedenken en loop ik ook tegen mijn eigen grenzen aan. Nu pas begin ik me te ontwikkelen op alle andere vlakken dan het fysieke die ik nooit eerder heb hoeven aanspreken.’

Aan de zijlijn
Hij noemt het verrijking. Elke dag weer. Maar eigenlijk is zijn huidige werk niet veel anders dan het bedrijven van topsport, beseft hij. ‘Als atleet stond ik elke ochtend op om beter te worden. Nu doe ik dat ook, maar dan vanachter een computer of aan de zijlijn van een sportveld.’

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden