Mijn advies aan would be juffen en meesters: Don't be

De ingezonden brieven van woensdag 26 augustus.

null Beeld Thinkstock
Beeld Thinkstock

Onderwijzersvak

Liesbeth Verheggen, voorzitter van de Algemene Onderwijsbond, luidt de noodklok over de schrikbarende daling van het aantal aanmeldingen voor de opleiding tot leraar basisonderwijs. Die wordt geweten aan de zware toelatingseisen voor nieuwe studenten.

Maar Verheggen weet eigenlijk wel beter. Zoals de meeste aankomende studenten analyseren ook schoolverlaters die misschien meester of juf willen worden, eerst de toekomstperspectieven van de studierichting, alvorens daar daadwerkelijk voor te kiezen. En laat nou net de club van mevrouw Verheggen medeverantwoordelijk zijn voor de teloorgang van het onderwijzersvak.

De AOb is vorig jaar akkoord gegaan met een nieuwe CAO voor het basisonderwijs die de aantrekkelijkheid van het mooie vak tot bijna nul heeft gereduceerd. Was het al nooit een vetpot, van de eens aanlokkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden is nu ook helemaal niets meer over.

Vreemd genoeg legt de bond de nadruk op de 'werkdrukvermindering'. Ik moet vijfentwintig dagen méér werken, heb een kortere pauze, moet tot vijf uur op school blijven en krijg minder salaris...

Mijn advies aan would be juffen en meesters: Don't be.

Hans Nooij, Amsterdam

Brief van de dag: Amerikaan in Parijs

In de Volkskrant van 20 augustus stond een interview met Woody Allen door Bor Beekman geschreven naar aanleiding van zijn jongste film Irrational Man. Daarin vertelt Allen dat hij het script van Midnight in Paris zo uit zijn hoofd heeft geschreven, zich verdiepen in het Parijs van de jaren twintig was helemaal niet nodig.

Maar wat hij er niet bij vertelt, is dat hij zich wel verdiept heeft in het boek van Ernest Hemingway, Paris, A Moveable Feast, dat deze Nobelprijswinnaar vlak voor zijn dood op Cuba voltooide. Zelfs de beginscène van de film van Allen komt overeen met het autobiografische boek van Hemingway, dat in vertaling Amerikaan in Parijs heet en is uitgegeven door de Volkskrant/Meulenhoff in de serie Grote Steden - Grote Verhalen.

De film Midnight in Paris van Allen volgt bijna letterlijk de inhoud van het boek, alleen de verteller is een andere en er is overigens zeer boeiende informatie over Parijs en de literaire coterie weggelaten. En als je goed luistert bij het kijken naar de film, hoor je letterlijke citaten uit het boek van Hemingway.

Peter Kortz, 's-Hertogenbosch

Dalende werkloosheid?

Graag reageer ik op de werkloosheidscijfers die vrijdag in de krant werden gepubliceerd onder de kop 'Minder loon, maar sneller werk voor 45-plussers'.

Fijn om te lezen dat de arbeidsmarkt zich herstelt. Ik vraag me alleen af welke definitie van 'werkloos' hier gehanteerd wordt. Naar mijn idee ben je werkloos als je wilt/kunt/ moet werken, maar geen werk kunt vinden.

Zoals vaker lijkt het erop dat in het artikel het aantal werklozen gelijkgesteld wordt met het aantal WW-uitkeringen. Er zijn echter drie manieren om uit de WW te komen: 1. Je vindt werk; 2. na de maximale uitkeringsduur beland je in de bijstand; 3. je verdwijnt na die maximale uitkeringsduur helemaal uit de cijfers doordat je partner te veel verdient om zelf bijstand te ontvangen.

In dit verband zou ik weleens uitgesplitste cijfers willen zien over bijvoorbeeld de uitstroom van de oudere uitkeringstrekkers.

Inmiddels is de uitkeringsduur voor nieuwe werklozen verkort. Alleen al daardoor zal volgens bovengenoemde definitie de werkloosheid straks gaan dalen. Iets wat te mooi is om waar te zijn, is dat vaak ook.

Alice Garritsen, Assen

Egon Bahr

Dat Egon Bahr een emotieloos en afstandelijk politicus was, mag waar zijn, wat trouwens geen slechte eigenschappen zijn voor het moeilijke diplomatieke werk dat hij deed.

Evenwel barstte hij in snikken uit toen Willy Brandt na zijn aftreden op 6 mei 1974 door de SPD Bondsdagfractie werd onthaald. Niet uit verdriet om het aftreden zelf, legde Bahr later uit, maar omdat fractieleider Herbert Wehner, die al jaren bezig was om de positie van Brandt te ondermijnen, hem toesprak met de woorden 'Willy, wir lieben dich!' 'Door zoveel hypocrisie brak ik toen', aldus Egon Bahr.

Piet Klip, Den Hoorn (ZH)

Blanke Othello

Een interessant artikel over een veranderende Othello, zo zonder Blackface, van de hand van Robert van Gijssel. Toch vraag ik mij af waarom jullie niet even rondkijken in eigen land hoe Othello wordt gemaakt? Er komt binnen een paar weken een versie aan van het stuk die de discussie ook in eigen land kan doen oplaaien. In de Othello-bewerking van ZEP Theaterproducties speelt namelijk ook een blanke Othello, zoals in de nieuwe New Yorkse opera, maar de rest van de cast is 'zwart'. Een concept dat de verhoudingen helemaal omkeert, een foto negatief. Boeiend hoe dat zijn uitwerking zal gaan hebben.

Hemmo Bruinenberg, Utrecht

Beschaving

Natuurlijk beste Arnon, we zijn ten diepste allemaal barbaren. Maar we kunnen dat wonderlijke vernisje beschaving in dit deel van de wereld, waardoor we elkaar niet de hele dag de hersens inslaan, toch ook koesteren in plaats van het te bespotten?

Jan Zwetsloot, Spaarndam

De Oude Mol

In Nijmegen had, en heb je, al is het voorheen geworden, de echte, aan de Rooie Rat verwante, linkse boekhandel De Oude Mol.

Utrecht zet 'm op! Nijmegen en Utrecht hebben respectievelijk Dekker en van de Vegt en Broese gered. Dan moet het Utrecht toch ook lukken, om, naast Broese, nog zo'n onvervangbare boekhandel te behouden!

Justine Borkes, Nijmegen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden