Mij vragen ze nooit wat

Ook gezien, die triomfantelijke advertenties op de voorpagina van bijvoorbeeld deze krant, van internetprovider Freeler? Dat Free ler de beste gratis Internet Service Provider is, althans volgens de maandelijkse test van de Consumentenbond....

Martijn van Calmthout

Mag ik daar even verbaasd over zijn? Hebben we het hier - ik vraag het toch maar even - over hetzelfde Freeler dat vorig jaar met veel tamtam tegen, ik meen, een tientje inschrijfkosten gratis provider begon te spelen? Dat pas maanden na de subiete inning van dat tientje een aansluit-cd-rom leverde? Of zonder nader bericht zelfs helemaal nooit? Het Freeler waarvan die aansluit-cd-rom niet werkte en de helpdesk vervolgens bellers een gulden per minuut bleek te rekenen? Dat meermalen alle e-mail van klanten kwijtmaakte bij technische aanpassingen van hun systeem? Datzelfde Freeler?

Jawel, lees ik. Vooral de verbinding en kwaliteit van de helpdesk, waarvoor het vorige week zelfs een voorlopige KEMA-keur in de wacht sleepte, stuwen Freeler naar een toppositie.

Het moet, concludeer ik verbijsterd, dus wel heel erg zijn met de overige providers in Nederland. Die zijn waarschijnlijk stiekem helemaal niet gratis, sluiten in elk geval hoe dan ook nooit iemand aan en zijn bovendien altijd in gesprek.

Toch niet.

Om te beginnen moet u de advertentie van Freeler nog eens even rustig herlezen. Er staat: Freeler is de beste gratis provider, volgens de Consumentenbond. Wie de rapportcijfers van de bond er even bij neemt, ziet meteen dat niet Freeler, maar Planet Internet de beste provider is. Freeler is tweede. Maar liegen is een kunst. Planet Internet kost geld, vindt Freeler, dus die telt niet mee.

Ik zou niet weten waarom niet. Maar zelfs als we die drog redenering geloven, blijft het een raadsel hoe de Consumentenbond de glanzende beoordeling opstelde. Uit de tabellen in de ConsumentenGids van september blijkt immers ook dat het Freeler-startpakket hooguit in de middelmoot scoort en de mogelijkheden van een abonnement minimaal zijn. Kan dat de klanten niks schelen?

Boeiend is bovendien de voetnoot van de bond bij het fiere eindcijfer van 7,4: 'Freeler komt hoog binnen, maar liet ons weken wachten op de benodigde software.' Is er een aspirant-abonnee die dat normaal vindt dan?

Het lijkt erop dat de Consumentenbond wel de bandenspanning en de remweg van Freeler heeft vastgesteld, maar vergeten is om de abonnees naar hun ervaringen te vragen. Dat kun je natuurlijk objectiviteit noemen, maar voor een consumentenorganisatie is het toch een wat merkwaardige insteek.

En zo ondoenlijk is het toch niet, ons armzalige Freeler-abonnees te boekstaven. Onlangs publiceerde onderzoeksbureau Blauw Research in Rotterdam een eigen beoordeling van de Nederlandse internetproviders, gebaseerd op een telefonische ondervraging van honderden abonnees. Wat doet verdachte Freeler in dat onderzoek? Met een 5,9 scoort het op één na het slechtst, voorbijgestreefd door alle andere gratis providers. Betaalde providers scoren allemaal boven de 7, op kabelramp Casema na. Demon is de beste, vindt Blauw.

Een second opinion? Op www.providerenquete.nl leveren internetgebruikers zelf al een jaar permanent beoordelingen van hun accounts. In die rangschikking krijgt Freeler een magere 6,5, tegen een vette 8,9 voor topscorer Knoware. Ook de betaalde providers Cystron, Demon, Euronet en XS4ALL halen meer dan een acht.

Daar klopt vast ook allemaal helemaal niks van, maar ik heb Freeler er niet mee zien adverteren. Ook in dat opzicht hebben ze daar aan abonnees geen enkele boodschap.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden