Mightysociety10

Een typische De Vroedt: het kan compacter, hij had meer darlings mogen killen, maar daar staan fraaie dingen tegenover.

De feestjes bij de familie De Vroedt thuis, dat wás wat, vroeger. Dat wilde je niet missen, die hadden een reputatie! Het is de vader die de roemruchte periode memoreert, halfzat, van zijn kruk gedonderd in de bar van een hotel in Surabaya. Zijn zoon en zijn ex-vrouw staan er onthand omheen.


Het is dán dat nadrukkelijk de achternaam valt in Mightysociety10, sluitstuk van de theaterreeks van Eric de Vroedt. Deze tiende is het meest persoonlijke deel van wat met de jaren een bijzonder en gewaardeerd fenomeen is geworden: 'Mightysociety'(MS), geëngageerd theater over uiteenlopende actuele thema's. Ditmaal dus gesitueerd in roerig Indonesië, waar De Vroedt senior vorig jaar stierf.


Wat in 2004 begon als brutaal en gewaagd - in je eentje een tiendelig project aankondigen - werd gaandeweg een gegeven in theaterland waarnaar werd uitgekeken. Hoewel niet altijd over de gehele linie vlekkeloos, in ieder geval altijd interessant, met een eigen smoel en spelers die je niet overal zag, maar die met Mightysociety bekende gezichten werden - zoals deze vorm van theatermaken ook navolging vond.


Mooi idee om de reeks af te sluiten met een persoonlijk verhaal, dat zich afspeelt in een werelddeel dat alle ogen op zich gericht ziet: Azië. En mooi dat het ook nog goed uitpakt. Een typische De Vroedt: het kan compacter, hij had een paar darlings meer mogen killen, maar daar staan fraaie dingen tegenover. Gespeeld door 'Mightysociety-acteurs' van het eerste uur, Hein van der Heijden, Bram Coopmans en Mariana Aparicio Torres. Ook de muziek is van een in deze context bekend duo: Florentijn Boddendijk en Remco de Jong. En een verrassing is Esther Scheldwacht, die hier een bijzonder mooie rol speelt.


Scheldwacht is moeder Winnie. Getrouwd met Lex (Van der Heijden), hotelketenbouwer, charmante egotripper, schuinsmarcheerder, vader van hun zoon Ramses (Coopmans), een gevoelige kunstzinnige jongen. Het huwelijk loopt stuk. Lex weet zijn leven daarna niet echt meer richting te geven. Na een hoop vriendinnen en bijbehorende tragiek, vindt hij zichzelf terug in doodsangst op een hotelkamer in Surabaya - een zwak moment waarop hij zijn zoon belt, die met mams komt aangevlogen.


Wat volgt, is een mix van genante en aangrijpende scènes, waarmee De Vroedt de maker zich op theatrale wijze verhoudt tot zijn vader ('We hebben nog iets uit te vechten, mijn vader en ik. Desnoods op toneel'). Die vader, door Van der Heijden op magistrale wijze neergezet als een Hollandse Willy Loman, een afgeschreven 'handelsreiziger', afwisselend innemend, onredelijk, veeleisend, vrijgevig. En in-en-in triest, zoals in een dansje op zijn favoriete Brubeck. Coopmans is de zoon die zich hiermee geconfronteerd ziet, kwetsbaar en onhandig. Beiden teleurgesteld in een relatie die is vastgelopen, moeder ertussenin.


In de roze-blauwe hotelomgeving vol animerende dansmeisjes, dringt de Indonesische actualiteit zich op in de vorm van een arm gezin dat via 'Mr. Lex' een beter leven hoopt te krijgen - schrijnend, maar ook met de nodige humor verbeeld. Goed komt het natuurlijk niet meer. Maar De Vroedt weet zijn verhaal in een mooie, woordenloze scène een fragiel hoopvol einde te geven, waarmee Mightysociety dan bijna is afgesloten. Inderdaad, bijna: er komt een 'mightyfinalremix', deze maand.


Slotakkoord & mightyfinalremix


Mightysociety10 is het sluitstuk van een reeks (van tien) voorstellingen naar concept van theatermaker Eric de Vroedt (1972) en gespeeld door een deels wisselende cast. Het project staat voor geëngageerd theater over actuele kwesties, soms op locatie, dan weer in het theater. Met Mightysociety reist altijd een 'sideshow' mee: een journalistiek platform voor interview en debat. Hoewel onmiskenbaar deel van een geheel, waren de voorstellingen ook als zelfstandig stuk te zien. Aan bod kwamen sinds het begin (2004): spindoctors en populisme, een terreurtweeluik, een thriller over globalisering en geluk. Er was een installatie over utopieën en dystopiën van de 21ste eeuw; een stuk over de Nederlandse deelname aan de oorlog in Afghanistan en over de babyboomers van deze tijd. In 2011 was de antimusical Mightysociety8 te zien en ging het negende deel in première, over de Probo Koala-affaire. Nummer 10 is het meest persoonlijke stuk van De Vroedt en speelt zich af in Indonesië. Alle voorstellingen komen nog eenmaal voorbij in een nieuwe 'mightyfinalremix', première 22 november 2012; mightysociety.nl


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden