Miele, Mother and Child, The Ides of March

Iedere dag zet de Volkskrant de beste filmtips voor u op een rij.

Jasmine Trinca in Miele van Valeria Golino. Beeld X

Miele (Valeria Golino, 2013)

NPO 2, 23.30-01.03 uur.

Vrijwel niemand weet wat ze doet. Haar twee geliefden en haar vader denken dat ze gaat studeren in Padua, elke keer dat ze naar Mexico vliegt. Daar, in allerlei apotheken, haalt Irene (Jasmine Trinca) een fataal goedje dat eigenlijk voor honden is bedoeld. Zij gebruikt het evenwel voor haar clandestiene werk in Italië: stervensbegeleiding aan terminaal zieken. Het versnipperde bestaan dat Irene, die zichzelf 'Miele' (honing) noemt, zodoende leidt, wordt door regisseur Valeria Golino met korte, impressionistisch en onderkoeld gefilmde scènes uitgebeeld.

De onvermijdelijke omslag komt wanneer ze in contact komt met een oudere, charmante man die haar hulp niet vanwege een slopende fysieke ziekte inroept, maar omdat hij geen levenslust meer heeft - iets wat Irene niet wil en kan begrijpen.

Mother and Child (Rodrigo García, 2009)

Canvas, 20.40-22.45 uur.

Moedige film waarin Rodrigo García het grote gebaar en sentiment niet schuwt. In ruim twee uur brengt de scenarist-regisseur drie losse verhaallijnen bij elkaar, die met elkaar gemeen hebben dat de al dan niet verbroken band tussen moeders en dochters centraal staat. Annette Bening is een oudere alleenstaande vrouw, die haar oude moeder in huis heeft. Al in scène één wordt duidelijk dat ze ooit direct na de geboorte haar kind heeft moeten afstaan. Dat de succesvolle advocate (Naomi Watts) die vervolgens in een eigen verhaallijn wordt geïntroduceerd haar dochter is, is evenzeer direct duidelijk. En dan is er nog een jong stel dat in de adoptiemolen zit omdat de vrouw onvruchtbaar is.

Het zijn vooral de acteurs die de film soms tot grote hoogte doen stijgen. Watts is ijzersterk als familieloze, ambitieuze vrouw die moeiteloos mannen verleidt en gebruikt. En Annette Bening is een openbaring als de verzuurde fysiotherapeute die opleeft als een collega haar cynisme breekt. Mooi hoe zij in het Hollywood van nu ongegeneerd oud durft te zijn - dat wil zeggen Hollywoodoud; ze speelt een vrouw van haar eigen leeftijd, 51. Omdat ook de bijrollen sterk bezet zijn (Samuel Jackson speelt mooi ingehouden Watts' baas), neem je de uitglijders in het verhaal makkelijker voor lief dan bij menig andere film. Zeker op vrijdagavond, moe van een week werken en bevattelijk voor een fijne portie sentimentaliteit.

The Ides of March (George Clooney, 2011)

NPO 3, 22.00-23.40 uur.

Als kroniek van een aangekondigde deceptie, zo valt dit uitstekende politieke drama van en met alleskunner George Clooney samen te vatten, twee weken geleden hier ook al getipt, toen de Belg de film uitzond. Het is het verhaal over de ambitieuze persvoorlichter Stephen Meyers (Ryan Gosling), die samen met de Democratische presidentskandidaat Mike Morris (Clooney zelf) verkiezingscampagne voert. Stephen gelooft in Morris' oprechtheid en integriteit, hoe naïef dat ook klinkt in ogen en oren van zijn omgeving. Ondanks alle peptalk en mooie praatjes is de politiek, zeker op dit niveau, geen zaak voor idealisten. Bovendien is Stephen zelf ook geen heilige; hij is ambitieus en heeft er veel voor over om de top te bereiken. Dat het mis moet gaan, is duidelijk. Maar de manier waarop kent wel een paar verrassingen. Klinkt als House of Cards? Dat kan kloppen. The Ides of March is gebaseerd op het toneelstuk Farragut North van Beau Willimon, producent van de serie in kwestie

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.