Mids betovert niet in Mindf*ck, hij verwondert

Illusionist Victor Mids weet als geen ander hoe graag mensen willen geloven wat ze zien.

null Beeld null

Illusionist en arts Victor Mids moest vrijdag in deze krant kiezen tussen betoveren of betoverd worden. Hij ging voor betoveren, maar zei er meteen bij dat hij het zelf liever over 'verwonderen' had. 'Betoveren klinkt namelijk alsof er magie aan ten grondslag ligt. Maar verwondering is toch wel een beetje het product dat ik verkoop.'

Het product trekt veel bekijks: 1,9 miljoen mensen zagen zaterdag zijn programma Mindf*ck (Avrotros). In de eerste aflevering van het nieuwe seizoen trok Mids monter als altijd zijn trukendoos open bij een Volendamse viskraam. Hij bood voorbijgangers een haring aan en regelde een Nederlands vlaggetje. Of Nelleke zich even kon concentreren op de driekleur in zijn hand, om vervolgens een willekeurig land te noemen. De snelle jongen schudde een paar keer met zijn hand en - tatatata! - daar had hij de Union Jack te pakken. Op dezelfde manier toverde hij Canada, Duitsland en Europa tevoorschijn.

Ook een vers liefdeskoppel werd op vis en verwondering getrakteerd. Ze lieten het staartje over. 'Zouden jullie er nog eentje lusten?' vroeg Mids. Zij wel. Hij stopte de staart in zijn mond en trok er - ja, echt heus! - een nieuwe haring uit, waarna mevrouw haar ervaring met de wonderbare broodvermenigvuldiging van Onze-Lieve-Heer vergeleek. Meneer had de vraag der vragen toen al gesteld: 'Hoe krijgt-ie het voor elkaar, hè?'

Van Mids hoef je het antwoord niet te verwachten. Daar is Robert van Bekkum voor, de YouTuber die traditiegetrouw de niets-is-wat-het-lijkt-trucs uit Mindf*ck ontgoochelt. Gestoken in een knaloranje pak legde hij daags na de uitzending van zaterdag in een korte video uit hoe je dat doet, een extra vette bek halen.

null Beeld null

Mids beweerde in de Volkskrant dat hij de filmpjes van Van Bekkum nog nooit heeft aangeklikt, maar hij vindt het vast jammer dat ze bestaan. 'Mocht je zo'n vlog kijken, ongeacht of hij het wel of niet goed heeft bij welke illusie dan ook, dan haalt dat de magie weg uit jouw brein', zei hij.

Dat is het unique sellingpoint van de verwonderingverkoper: door wetenschap met illusies te combineren wil hij aantonen hoe gemakkelijk onze hersenen voor de gek te houden zijn. Niks magisch aan, inderdaad, al heeft hij er zelf het woord 'neuromagic' voor verzonnen, op zijn website omschreven als een combinatie van illusionisme, psychologie, geneeskunde en vingervlugheid. 'Ben jij de baas over je gedachten?' vraagt hij in de leader van zijn programma. 'Geloof jij alles wat je ziet?'

De video van YouTuber Van Bekkum was maandag pas 2.200 keer bekeken. Zijn kijkers zagen wat ze weigerden te geloven.

Mids keek naar zijn eigen cijfers en zag dat het goed was.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden