Middeleeuwse hoogmoed

Aan het begin van de 14de eeuw (er werd toen al zeker anderhalve eeuw gesleuteld aan de grote Mariakerk van Siena) besloot het stadsbestuur een heel nieuwe, nog veel grotere kathedraal te bouwen, meer in overeenstemming met de macht van de stad....

Het project is nooit voltooid: God strafte de trotse projectontwikkelaars niet met spraakverwarring, maar gewoon met de pest. En toen die Zwarte Dood omstreeks 1350 was uitgeraasd, waren er in de stad geen bouwvakkers en geen aannemers meer in leven. Het werk werd stilgelegd, definitief. Maar nog altijd zijn de sporen van de hoogmoed zichtbaar op het plein naast de huidige Dom.

Over de volle breedte van het bordes, in een moordende zon, staat een lange rij toeristen: ze willen allemaal naar binnen. Maar het aantal bezoekers wordt elektronisch bewaakt: als er een maximum is bereikt van zevenhonderd, sluit het ‘metrohekje’ bij de ingang, net zo lang tot er genoeg mensen de kerk weer hebben verlaten.

Ik ben er een warm voorstander van dat iedereen al dat moois kan bekijken: de oude socialistische droom, tenslotte, uit de tijd dat de arbeidersbeweging nog streefde naar verheffing van het proletariaat door opvoeding. Maar waarom komen ze met zo velen tegelijk. En waarom moet je betálen om Gods huis te mogen betreden?

Ik passeer de rij en keer snel weer terug in de schaduw. Vanmiddag zal ik het nog een keer proberen, wanneer de toeristen allemaal met grote ijsjes door de straten rond het beroemde plein lopen.

Ik betaal met tegenzin de entree en ga op een bankje zitten. De kerk is vol. Misschien hadden ze hem toch nog net een stukje groter mogen bouwen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden