Middelbare scholen geven te weinig les

Veel middelbare scholen geven nog steeds te weinig les aan hun leerlingen. Uit een quick scan die de Inspectie van het Onderwijs op verzoek van minister Van der Hoeven heeft uitgevoerd, blijkt dat nog niet de helft van de bezochte scholen dit jaar genoeg onderwijstijd heeft ingeroosterd...

Van onze verslaggever Robin Gerrits

De minister houdt om deze reden vast aan de financiële sancties die ze scholen die niet aan alle wettelijke vereisten voldoen in het vooruitzicht heeft gesteld. Scholen die hun leerlingen te weinig les geven, of niet goed bijhouden hoe uitvallende uren worden opgevuld, krijgen nog tot het einde van dit schooljaar de tijd orde op zaken te stellen.

Veel scholen zijn al naarstig bezig om oplossingen te vinden voor het te geringe aantal lesuren. Maar de Inspectie constateert dat dat niet altijd op een goede manier gebeurt: scholen laten werkweken voor bijvoorbeeld 24 uur per dag meetellen. Ook huiswerktijd met de mogelijkheid van mailcontact met de docent zijn niet toegestaan. Daarom zal het voor veel scholen nog een hele klus worden om nog tijdens het lopende schooljaar dusdanige roosterwijzingen door te voeren dat ze aan de norm voldoen.

De Inspectie onderzocht de gang van zaken in het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) en het voortgezet onderwijs (vo). In het mbo is de minimale urennorm 850 uur, in het vo 1040. Een van de redenen om de de scholen de duimschroeven aan te draaien is de groeiende klachten vanuit ouders dat middelbare scholen wel heel lang vrij geven, en dat er wel erg veel uren uitvallen.

Voorzitter Sjoerd Slagter van de VO Raad, de sectororganisatie van het voortgezet onderwijs, vindt dat de minister te snel met sancties komt. ‘De meeste scholen zijn hard bezig het nu goed te regelen.’ Volgens Slagter is de norm van 1040 uur sowieso te hoog. ‘In alle landen om ons heen wordt gemiddeld maar 920 uur gerealiseerd, terwijl ze daar nota bene veel meer geld krijgen in het onderwijs. Ook de nieuwe kabinetsplannen versterken het beeld dat de verwachtingen en de waardering groot zijn, maar dat dit niet in de financiering tot uitdrukking komt.’

'Veel mensen realiseren zich niet dat de planning van een schooljaar een zorgvuldige voorbereiding vraagt’, zegt Slagter. ’Zeer ingrijpende aanpassingen tijdens het schooljaar zijn daarom moeilijk door te voeren. Van de minister van Onderwijs mag je verwachten dat ze scholen de tijd en de (financiële) mogelijkheden geeft een ingrijpende maatregel goed in te voeren. Dat is echter niet gebeurd. Het onderwijsveld is erg teleurgesteld in de opstelling van de minister.'

Minister Van der Hoeven maakt zich grote zorgen over het aantal lesuren dat sommige leerlingen op scholen in het voortgezet onderwijs en in het middelbaar beroepsonderwijs krijgen. De kwaliteit van het onderwijs loopt daardoor gevaar. Bovendien voorkomen scholen die voldoende les geven dat leerlingen het onderwijs verlaten zonder een diploma.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden