analyse toekomst blokker

Michiel Witteveen moet Blokker redden, met flinke zak geld in de hand

Klanten tijdens actiedagen van Blokker. Beeld ANP

Blokker wankelt, na jaren van oplopende verliezen en een onsuccesvolle externe verkooppoging. De huidige bestuursvoorzitter ‘koopt’ het bedrijf nu van de familie Blokker, en krijgt daarbij geld toe. Aan Michiel Witteveen de laatste kans om het bedrijf en zijn 7.700 personeelsleden te redden.

Het is dat de familie Blokker haar nalatenschap veilig wil stellen, anders had Michiel Witteveen (65) met pensioen kunnen gaan. De noodlijdende Blokker Holding draait al jaren verlies en staat sinds vorig jaar in de etalage. Nu ‘koopt’ de huidige bestuursvoorzitter Witteveen het bedrijf van de familie die het 123 jaar geleden oprichtte. Daarbij krijgt hij vermoedelijk enkele honderden miljoenen euro’s geld toe, in de hoop dat hij er weer wat van weet te maken.

De jaarrekeningen van Blokker laten al jaren geen ruimte meer voor uitgebreide kritische beschouwingen over migratie en de samenleving, zoals de in 2011 overleden Jaap Blokker placht te doen. Rode cijfers is wat de aandacht trekt. Rood, roder, roodst. In 2015 schreef de Blokker Holding, eigenaar van Blokker, Big Bazar, Marskramer en – toen nog – Intertoys en Xenos 52 miljoen euro verlies. 2016: 180 miljoen. 2017: 344 miljoen euro verlies, waarvan volgens Blokker 154 miljoen door eenmalige herstructureringskosten.

Michiel Witteveen.

In 2017 ging het roer namelijk om; Intertoys en Xenos werden verkocht, honderden winkels gesloten en tweeduizend banen geschrapt. Doel: Blokker de Holding zou zich weer richten op Blokker de winkelketen, en zo het tij keren. De jaarcijfers van 2018 zijn nog niet bekend, maar in november zette de familie Blokker het bedrijf te koop. Externe partijen haakten af, maar met de overname door Witteveen valt alsnog de ultieme bijl: de familie Blokker verlaat Blokker.

Door de nieuwe eigenaar een flinke zak geld mee te geven, hopen Ab Blokker en zijn schoonzus Els Blokker-Verweij hun nalatenschap – het voortbestaan van het noodlijdende miljardenbedrijf dat hun familie opbouwde – te redden, en te voorkomen dat duizenden mensen op straat komen te staan. Er doen allerlei bedragen de ronde: 200 miljoen, 250 miljoen, 280 miljoen. Betrokkenen willen er niets over kwijt. Een woordvoerder zegt dat 250 miljoen ‘fors te hoog’ is.

Geen ijsjes

Maar als Witteveen de verliezen niet snel weet te stoppen, dan is dat geld met een paar jaar op. Bovendien is de financiële injectie niet bedoeld om gaten mee te dichten, maar om te investeren in een doorstart. ‘Hij mag er geen ijsjes van kopen’, aldus Barbara van Hussen, voorzitter van de raad van commissarissen van de Blokker Holding. Wat hij wel mag, is onduidelijk. Het persbericht eindigt met de zin: ‘financiële details over de transactie worden niet bekendgemaakt’. 

Wat wel bekend is: onderdeel van de transactie is dat Witteveen, afkomstig uit een vermogende retail- en vastgoedfamilie, zelf ook investeert in de doorstart van het bedrijf. Blokker, zoals vrijwel iedere winkelketen de afgelopen jaren, zoekt naar nieuw bestaansrecht. Het bedrijf zit klem tussen concurrentie van enerzijds online giganten als Coolblue en Bol.com, en anderzijds discountketens als Action die tegen bodemprijzen alles verkopen van keukenweegschalen tot regenkapjes.

De Blokker in 2015, Jodenbreestraat 19 Amsterdam. Beeld Arie Kievit

In 2015 probeerde Blokker daarom zichzelf te veryuppen, en ging luxe interieurproducten verkopen: lakens, badhanddoeken, een platenspeler hier en daar. Maar de yuppen kwamen niet in groten getale aanhollen. De veertigers, vijftigers en zestigers die al honderd jaar de belangrijkste klanten zijn zochten vaak elders hun heil. In 2018 kondigde Blokker daarom alweer aan terug te gaan naar de basis: redelijke prijzen, goede kwaliteit, maar vooral een ruim assortiment aan staafmixers, stofzuigers en servies. 

Witteveen moet die lijn voortzetten. De miljoeneninvesteringen van de familie Blokker en hemzelf zijn bestemd voor de integratie van de webwinkel en de fysieke winkels, het stroomlijnen van logistieke processen, marketing van het nieuwe merk Blokker – alles dat komt kijken bij een grondige vernieuwing van een winkelformule. Het feit dat de afgelopen weken allerlei andere klassieke winkelformules failliet gaan of dreigen te gaan – Coolcat, Intertoys, Sissy-Boy, OP=OP Voordeelshop – onderstreept nog eens hoe moeilijk het is om te overleven in de moderne winkelstraat.

Hele andere branche

De vraag is of het Witteveen met Blokker wel lukt. De ondernemer komt uit een vermogende familie die haar geld verdiende met modezaken Witteveen Mode en Claudia Sträter. Zelf verdiende hij miljoenen met investeringen in vastgoed en de detailhandel. Maar, zegt retailkenner Rupert Parker Brady: ‘Hij komt uit de modewereld. Dit is een hele andere branche, met andere spelregels. En hij heeft weinig ervaring met online, met het aantrekken van een jong publiek.’

Groot vraagteken blijft welke rol het vastgoed van Blokker in de transactie speelt. Twintig procent van de panden waarin een filiaal van de Blokker-holding huist, is in handen van de familie Blokker.  De inkomsten van de familie Blokker komen voor een groot deel uit de verhuur van dat vastgoed aan de firma Blokker, en de panden zijn geen onderdeel van de verkoop. Het ligt voor de hand dat met de nieuwe eigenaar afspraken zijn gemaakt over de voorwaarden waaronder winkels gesloten mogen worden. 

Witteveen krijgt de formule in handen, maar de Blokkers zijn niet helemaal weg. 

Lees ook:

Eigen topman koopt noodlijdend Blokker en krijgt geld toe
De zesduizend werknemers van Blokker krijgen een nieuwe eigenaar, maar geen nieuwe baas. Maandag werd bekend dat de familie Blokker haar roemruchte winkelketen verkoopt aan de eigen topman, Michiel Witteveen

Familie Blokker gooit de handdoek in de ring – Wie gaat de winkelketen redden?
Na 122 jaar zet de familie Blokker de gelijknamige winkelketen in de verkoop. Wie de noodlijdende winkelreus gaat redden? ‘Hema?’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden