Column

Michiel de Ruyter zou nooit Grolsch Radler drinken

Conceptmaker Scato van Opstall bespreekt om de week geslaagde en minder geslaagde communicatiepogingen van merken en instanties. Deze week: Grolsch maakte de Gouden Eeuw mogelijk. Waarom vertelt het bedrijf dát niet, op zijn 400-jarig jubileum?

Bierbrouwerij Koninklijke Grolsch viert dit jaar haar 400-jarig bestaan.Beeld anp

In een Achterhoekse Jumbo zie ik vreemde blikken Grolsch bier, in een retrostijl van pakweg veertig jaar terug. Het blikje blijkt ter ere van een jubileum. De blikjesdesigner heeft wel een nulletje gemist: Grolsch bestaat namelijk 400 jaar. Dat meesterlijke bier uit Grol stond dus al in 1615 te gisten. Dan ben je echt Nederlands alleroudste biermerk. Wacht even. Rembrandt werd in 1606 geboren. Toen hij 18 jaar was ging-ie natuurlijk meteen aan het Grolsch. Waarschijnlijk veel jonger al, want 'geen 18, geen druppel' was een slecht advies. Water drinken was toen levensgevaarlijk, het was eerder 'geen druppel, geen 18' wat bier betreft.

Ook zeeheld Admiraal de Ruyter (1607), laafde zich als scheepsknechtje aan Grolsch. Net als Neerlands geniaalste wetenschappers, Christiaan Huygens (1629) en Antonie van Leeuwenhoek (1632). Die als Leidse studenten regelmatig samen childen met een fust Grolsch. Niks kater, de volgende dag vinden ze ijskoud de microscoop en het slingeruurwerk uit. Eeuwen voordat Heineken, Brand, Amstel en Bavaria bestonden, bloeiden handel, kunst en wetenschap. Allemaal dankzij Grolsch, die de Gouden Eeuw mogelijk maakte. Waarom vertellen ze dat niet? In plaats daarvan worden we op kinderachtig vermaak getrakteerd.

Er was een oproep: film jezelf terwijl je een beugelfles open plopt, plakken wij er een leuk verjaarsfilmpje van. Plus een commercial, waarin Grolschwerknemers door de eeuwen heen hard schateren om hun eigen grappen: 'Grolsch viert 400 jaar karakter'. Verder is er weinig te lachen in Groenlo. Uitgerekend in hun jubileumjaar verdwijnen ze als hofleverancier op smaakvolle festivals als North Sea Jazz, Down the Rabbit Hole en Lowlands.

Maart jongstleden werd Grolsch Radler Mandarijn geïntroduceerd, bierhatersbier met 2 procent alcohol en 'echt' vruchtensap. Heb wel een vermoeden hoe dat komt: sinds 2008 is Grolsch geen Nederlands bedrijf meer, maar een van de tweehonderd merken van SABMiller, een ongezellig conglomeraat van brouwers. Op sabmiller.com zie je een muur vol rvs-buizen en twee laboranten in witte jassen, turend naar een erlenmeyer vol vlokkige ochtendurine. Pushing the boundaries of brewing staat erbij. Dat soort mensen mijmert niet over een 17de-eeuwse meester met een liter lauwe Grolsch in z'n tinnen bierpul, die de laatste penseelstreken op De Nachtwacht zet. Die denken nuchter, geef die gekke Nederlanders een paar retroblikjes voor hun lokale feestje en dan back to business: marktaandeel onder niet-bierdrinkers vergroten. Vakmanschap is geen rentmeesterschap in de wereld van global players. Op een dag drink je geen bier meer, maar Grolsch Radler. 'Niet te zuipen, hoop dat het helpt tegen scheurbuik', hoor ik Michiel de Ruyter mopperen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden