Michael Schumacher voegt zich bij grote 'Monaco'-kampioenen

Michael Schumacher ontpopt zich meer en meer als een van de grootste kampioenen uit de historie van de Formule 1....

In de jaren zestig schreef Graham Hill de race in het prinsdom eveneens vijfmaal op zijn naam en Ayrton Senna, de legendarische Braziliaan die in 1994 om het leven kwam, deed dat tussen 1987 en 1993 zelfs zesmaal.

Waarom de race in Monaco zo vaak een prooi is voor de echt grote kampioenen, kon Michael Schumacher zo snel ook niet verzinnen. 'Uiteindelijk gaat het in Monaco om het maken van zo min mogelijk vergissingen', zei hij na de race. 'Tegelijkertijd heb je hier ook altijd wat geluk nodig.'

En daar had Schumacher gisteren weer niet over te klagen. Net als tijdens de Grand Prix van Spanje, toen Mika Hakkinen een paar bochten voor de finish stil viel, schakelde zijn belangrijkste opponent zichzelf uit. Door een elektronisch probleem sloeg de motor van de McLaren van David Coulthard af voor de opwarmronde, zodat de Schot van de laatste positie van start moest gaan.

Schumacher, die zich achter Coulthard als tweede had gekwalificeerd, kreeg op die manier vrij baan.

Het mooiste duel tijdens de race was daardoor niet aan de kop van het veld te zien, maar juist in de staart. Tot de 45ste ronde wist Enrique Bernoldi, de jonge Braziliaan van Arrows, de McLaren van David Coulthard achter zich te houden. Ronde na ronde probeerde de Schot zijn neus naast die van Bernoldi te duwen, maar de teamgenoot van Verstappen hield knap stand.

'Het was buitengewoon frustrerend om achter Enrique vast te zitten', zei de Schot. 'Hij deed zijn werk, maar hij was duidelijk veel langzamer. Helaas gooide hij elke keer nogal laat de deur dicht.'

Bernoldi had in het begin van de race teamgenoot Jos Verstappen al laten passeren. Dat bood de Nederlander de gelegenheid aan een indrukwekkende opmars te beginnen. Verstappen, die na zijn zesde plaats in Oostenrijk ook goed voor de dag kwam in Monaco, liet zien dat er wel degelijk ingehaald kan worden in de smalle straatjes van Monte Carlo.

Door de vele uitvallers had Verstappen halverwege de race zelfs zicht op een positie in de punten. Een moeizame pitstop, waarbij de auto zelfs afsloeg, gooide roet in het eten. 'Echt zonde. Anders had ik hier wellicht twee punten gepakt', stelde hij na de race. Nu werd hij achtste.

Opvallend was ook de prestatie van Eddie Irvine. Dankzij enkele aerodynamische aanpassingen werd de Brit derde, voor Jacques Villeneuve en David Coulthard. Voor Jaguar, de Ford-dochter die vorig seizoen met veel trompetgeschal zijn entree in de Formule 1 maakte, betekende dat de eerste podiumplaats in de WK-historie.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden