Michael Obert wint VPRO Award op IDFA

De Duitse journalist Michael Obert heeft vrijdag met Song from the Forest de VPRO Award voor beste lange documentaire gewonnen, de belangrijkste juryprijs van het International Documentary Film Festival Amsterdam (IDFA).

Beeld anp

Obert, die doorgaans voor diverse kranten en tijdschriften over Afrika en het Midden-Oosten publiceert, won de prijs van 12.500 euro voor een avontuurlijk en sterk tot de verbeelding sprekend documentairedebuut, waarin hij een Amerikaanse man volgt die 25 jaar geleden zijn woonplaats New York verruilde voor een geïsoleerd leven bij een pygmeestam in de jungle van de Centraal-Afrikaanse Republiek.

De jury roemde de film tijdens de prijsuitreiking in het Compagnietheater in Amsterdam om zijn 'rijke geluidsontwerp, tedere fotografie en intimiteit'. Opvallend: de jury bekroonde daarmee een mooie, persoonlijke documentaire ten faveure van urgenter of spraakmakender werk, ook dit jaar weer ruim vertegenwoordigd.

Het Zuid-Afrikaans-Duitse A Letter to Nelson Mandela, een kritische terugblik op Zuid-Afrika na de apartheid, kreeg weliswaar de speciale juryprijs, maar het populaire Belgisch-Nederlandse van alcohol doordrenkte vriendschapsportret Ne Me Quitte Pas en het genadeloze oorlogsdrama Return to Homs, de openingsfilm, werden overgeslagen.

Nog dieper teruggetrokken
Vanwege het huidige drama in de Centraal-Afrikaanse Republiek, waar verschillende plunderende en moordende milities het land de afgelopen maanden in diepe chaos stortten, kon de man om wie het in Song from the Forest draait, de Amerikaan Louis Sarno, het festival niet bezoeken. 'Louis heeft zich met zijn mensen nog dieper teruggetrokken in het oerwoud', zei Obert vorige week in de Volkskrant. Volgens de filmmaker is Sarno blut, maar gezond. 'Hij voelt zich goed. De rebellen uit omringende buurlanden als Tsjaad en Soedan kennen de jungle niet.'

Spannender was de winnaar van de prijs voor beste middellange documentaire (tot 60 minuten), Pussy Versus Putin, van het anonieme Russische filmcollectief Gogol's Wives, dat het proces tegen punkband Pussy Riot en hun strijd tegen Poetins politiek vastlegde in een wild verslag.

In totaal werden vrijdag twaalf prijzen uitgereikt. Het aangrijpende Wakker in een boze droom, een portret van drie vrouwen met borstkanker, won de prijs voor beste Nederlandse documentaire. 'Opbeurend en inspirerend', vond de jury de film van Peter Lataster en Petra Lataster-Czisch. Beste debuut was My Name Is Salt van Farida Pacha, waarin de zoutwinning in de Indiase woestijn op dromerige wijze in beeld wordt gebracht. Net als Return to Homs was deze film, via het Bertha Fonds, deels gefinancierd door het IDFA zelf.

Festival blijft hip
Dat de cultuurbezuinigingen, die uiteraard ook het IDFA raken, niet ten koste zijn gegaan van de kwaliteit van de programmering, is lovenswaardig. Met de tent op het Rembrandtplein, waar de afgelopen jaren onder meer uitgebreide nabesprekingen met makers werden gevoerd, verdween dit jaar een centrale festivallocatie, maar daar kwam een aantal interviewsessies na de voorstellingen voor in de plaats.

Minstens zo opmerkelijk is dat het publiek het IDFA opnieuw in groten getale wist te vinden. Men verwacht dit jaar 222 duizend bezoekers, een stijging van 14 duizend ten opzichte van vorig jaar. Waar andere grote filmfestivals, waaronder dat van Rotterdam, de afgelopen jaren kampten met dalende bezoekcijfers, blijft het IDFA ontegenzeggelijk hip. Vergeleken met vorig jaar waren er minder films te zien, maar door de bezoekerscapaciteit te vergroten (voor het eerst was EYE beschikbaar) waren er meer voorstellingen per film. Gevraagd naar een verklaring voor het succes zegt een festivalwoordvoerder: 'Misschien heeft het publiek meer behoefte aan engagement, reflectie en duiding in tijden van crisis.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden