Mevrouw Wang oogst chef Ming (1 meter 72)

Hung Ming windt er in zijn advertentie geen doekjes om. Hij is 33 jaar, 1 meter 72, en als chef van een kleine computerfirma verdient hij 500 euro per maand. Een ‘huwelijksflat’ heeft hij al. Wat hij nu nog zoekt is een leuke vrouw om mee te trouwen. Het telefoonnummer waarnaar belangstellenden kunnen bellen staat erbij.

Mevrouw Wang noteert Hungs gegevens, die op een A4’tje aan een boom zijn geprikt, nauwkeurig in haar schriftje. Is zij op zoek naar een man? Wang, een Shanghaise dame van achter in de veertig, schrikt een beetje van de vraag. Nee hoor, het is voor haar dochter. Die kon zelf niet komen (‘ze heeft een heel drukke baan’), maar ze is al 25, en dus wordt het hoog tijd dat ze een geschikte man vindt.

Het Century Park in Shanghai, een groene long in het moderne zakencentrum van de grootste handelsmetropool van China, is zaterdag het toneel van een grote relatiemarkt. RomanticSh heet het evenement, dat een nieuwe trend is voor jonge, goed opgeleide Chinese singles die op zoek zijn.

‘We hebben een opwindender leven nodig. Oogst vriendschap en liefde’, werft de firma die het evenement nu voor de tweede keer opzet.

Het is een gat in de markt: duizenden en duizenden twintigers en dertigers zijn op deze warme zaterdagmiddag naar het park getrokken om, tegen betaling van omgerekend 15 euro, het mega-datingevenement te bezoeken. Wat onwennig flaneren de jongens en meisjes – de meisjes ver in de meerderheid – langs de diverse stands en podia die zijn ingericht om wat leven in de brouwerij te brengen.

Maar met de opwinding wil het nog niet zo lukken. Op een podium worden onder lauwe belangstelling brave popliedjes ten gehore gebracht, een grasveld verder trachten vrijwilligers met gezelschapsspelletjes deelnemers tot wat interactie te brengen. Channel Young, het jongerenkanaal van de Shanghaise tv, deelt waaiers uit met aan de ene kant de tekst ‘Geweldig!’ en aan ommezijde ‘Waardeloos!’. Er wordt maar weinig mee gewapperd. De nieuwe auto’s en mobiele telefoons die sponsors hebben uitgestald trekken meer belangstelling.

Spontaan op iemand aflopen en zeggen dat je hem of haar leuk vindt – het past niet zo in de Chinese cultuur. En RomanticSh ontbeert een gezellige bar, waar je met een paar glazen alcohol de schroom wat weg kunt spoelen. Ter stimulering van het soepeler flirtgedrag zijn slechts flesjes thee voor handen, gratis, van een sponsorende frisdrankfabriek.

De organisatoren hebben hun doelgroep wel precies voor ogen. Het zijn de nieuwe yuppen van China, de opwaarts mobiele stedelingen. Wie aan deze ontmoetingskermis wil meedoen dient tussen de 22 en 45 jaar oud te zijn, niet getrouwd, hetero en voorzien van een diploma van universiteit of hbo, meldt hun website, die een eigen chatroom en een online forum heeft. Want zo ontmoeten jonge Chinezen elkaar steeds meer, zeker in de steden: via internet.

Maar de oude tradities zijn daarmee nog lang niet verdwenen. Dat blijkt wel uit de honderden vaders en moeders die, al of niet vergezeld van trouwgraag enkel kind, de dateweides van het park afgrazen. Zo ging het vroeger ook: je ouders zochten voor je.

Geschikt betekent in China: van hetzelfde niveau en als het even kan een stapje hoger. In Shanghai betekent het anno 2006: universitaire opleiding, een baan liefst bij een buitenlandse firma en een mooie nieuwe flat.

Zo timide als de meeste zonen en dochters zijn, zo actief zijn hun ouders. Moeders met schriftjes spreken vaders aan die met advertenties van hun kroost op de knieën in het gras zitten. Gegevens van honderden annonces die op een groot bord zijn geplakt worden aandachtig doorgenomen, telefoonnummers zorgvuldig genoteerd.

Niet dat er in het Century Park geen lefgozers rondlopen. Onder een paar bomen heeft zich een wijde kring belangstellenden gevormd rond een paar leuk uitziende jongens die om de beurt, als verkopers op een volle markt, zichzelf aanprijzen. De bravoure wordt met gegniffel en applaus beloond. Maar er is geen vrouw die erop durft in te haken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden