Metro manila ***

De patriarchale plicht vormt de motor onder deze actiefilm.

ACTIE


***


Regie Sean Ellis Met Jake Macapagal, Althea Vega, John Arcilla


In 4 zalen


Het leven zit niet mee, voor de eenvoduige Filipijnse boer als Oscar Ramirez. Uitgeknepen op het platteland, verkast hij met vrouw en gezin naar de grote stad, waar de eerste de beste kamerverhuurder hem direct oplicht. Dan rolt er iets van geluk zijn kant op: vanwege Oscars verleden als militair kan hij aan de slag als beveiliger op een gepantserd geldtransport. De gevaarlijkste baan in een gevaarlijke stad, maar toch.


Metro Manila opent als dramatische vertelling, waarbij de zorgen van de vader centraal staan en gaat gaandeweg over in een - op momenten - energieke actiethriller. De nieuwe collega's van Oscar blijken minstens zo doortrapt als de overvallers op de routes. Een beroep op zijn loyaliteit brengt de boer in het nauw met zijn werkgever.


Het is geen geringe prestatie die de Brit Sean Ellis levert: hij regisseerde zijn tweede speelfilm zonder de taal van zijn acteurs te spreken. Dat is hier en daar wel zichtbaar: het spelniveau fluctueert, personages zijn wat weinig uitgediept.


En alhoewel Ellis oog heeft voor kleurige locaties, ontsnapt hij niet aan de toeristenblik: armoe in het straatbeeld wordt flink uitgevent, de ellende ostentatief opgestapeld: doe ook nog maar wat kinderprostitutie.


De patriarchale plicht vormt de motor onder Metro Manila en laait op in het eindspel: Oscar móét en zal zijn gezin behoeden voor armoe, met een onverwacht, aangrijpende afloop. BB

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden