Meten vlieghinder in Vondelpark nodig

De nieuwe Luchtvaartwet zal Amsterdam geen zier helpen als minister Netelenbos niet luistert naar deskundigen. Die adviseren dat er meer meetpunten voor geluidsoverlast moeten komen, die ook verder van de luchthaven af staan....

Amsterdam heeft spijt dat het ooit zelfstandig afspraken heeft gemaakt met Schiphol over het beperken van vluchten over de binnenstad. 'Gemaakte afspraken worden voortdurend geschonden', reageerde wethouder Dales donderdag furieus.

Zijn uitval volgde op de aanvraag van Schiphol om ontheffing voor lawaai in verband met groot onderhoud aan de twee landingsbanen. Daardoor zullen er volgend vliegseizoen in het ergste geval bijna twee keer zoveel vliegtuigen over Amsterdam vliegen.

Harde normen in de nieuwe Luchtvaartwet moeten ertoe leiden dat de binnenstad vanaf 2003 niet gebukt blijft gaan onder het lawaai van landende vliegtuigen, stelt Dales vast. Het is echter zeer de vraag of die nieuwe wet de stad die bescherming kan bieden.

Op dit moment heeft Schiphol te maken met geluidszones die 22 juni 2000 zijn vastgesteld. Via 250 controlepunten op de grens van de 35 Ke-zone (meest geluidsbelaste gebied) wordt berekend of de luchthaven de geluidsnormen overtreedt.

Bij overschijding wordt de luchthaven gestraft met een boete. Dat gebeurde vorig jaar. Minister Netelenbos van Verkeer legde een boete van vijf miljoen gulden op. 'Voor overschrijding van een controlepunt dat in een weiland ligt', schampert Schiphol nog steeds.

De huidige controlepunten liggen inderdaad meestal niet in bebouwde gebieden. De rand van de zone loopt vaak over onbewoond gebied. Maar achter die controlepunten ligt wel bebouwing.

Omdat Amsterdam niet in de zwaarst gehinderde zone ligt, zijn daar nu geen controlepunten. Dat neemt niet weg dat de overlast behoorlijk kan zijn als regelmatig vliegtuigen laag overkomen. Juist daarom wilde Amsterdam in de jaren negentig graag een gentlemen's-agreement met de luchthaven sluiten.

Het gentlemen's agreement is volgens Schiphol ondergeschikt aan de geluidszones. 'We hebben een afspraak gemaakt over een ''streven'', niet meer dan dat. Juridisch hebben we alleen te maken met de wettelijke normen.'

De afspraak hield in dat niet meer dan één procent van de landingen over de binnenstad zou gaan. Dat percentage zou hooguit worden verdubbeld. Overschrijdingen zouden worden gecompenseerd.

Dales stelde de afgelopen jaren vast dat het percentage landingen over de stad sommige maanden zelfs 5 procent bedroeg. Hij sprak de luchthaven erop aan, maar ervoer dat die zich niet als gentleman gedroeg. 'We doen ons best, maar formeel zijn we alleen aan de wet gehouden.'

Als de vijfde baan klaar is, krijgt Schiphol te maken met een nieuw systeem van geluidsbegrenzing. Het systeem met de zones gaat op de schop. Daar komt een systeem met 29 punten waar het vliegtuiglawaai daadwerkelijk wordt gemeten, voor in de plaats.

'Transparanter en beter te controleren', verdedigt Netelenbos het nieuwe systeem. De Adviescommissie Deskundigen Vliegtuiggeluid die zij instelde, is het niet met haar eens. Zij pleit voor veel meer meetpunten, ook verder van de luchthaven af.

Een woordvoerster van Schiphol-directeur Cerfontaine erkent echter ook dat het net als nu weinig uitmaakt wat er in het verlengde van zo'n meetpunt ligt. 'Dat is om het even.'

Tot nog toe is het Netelenbos' bedoeling om de nieuwe meetpunten op de huidige 35 Ke-contour te leggen. Als zij haar zin doorzet en geen gehoor geeft aan de deskundigen, helpt de nieuwe luchtvaartwet Amsterdam geen zier. Alleen als wethouder Dales het voor elkaar krijgt een meetpunt in het Vondelpark te krijgen, kan Netelenbos vaststellen hoeveel vliegtuigen de binnenstad van Amsterdam teisteren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden