Metaporno in Vieze film

Het voorspel van de reeks films over het maken van porno was alvast mooi in beeld gebracht.

Opwinding! Toen de VPRO in september bekendmaakte dat er een documentairereeks zou komen over het effect van porno, plus drie in opdracht van de omroep gemaakte pornofilms, was een andere omroep natuurlijk niet te beroerd om een verslaggever met een roze plofkap op een SGP-Kamerlid af te sturen, qua 'van ons belastinggeld'. Kom er maar in, Roelof Bisschop: 'Als je een documentaire wilt maken over de effecten van een atoombom, ga je toch ook niet eerst een atoombom gooien of een atoombom maken?'

Het kwaad van Bisschop was natuurlijk al geschied; donderdagavond werd de eerste Vieze film vertoond op NPO3. Nee, niet het artistieke porno'tje in kwestie: Vieze film toont alleen de totstandkoming van de films, steeds een making of van 45 minuten. De seksvideo's zelf zijn na afloop online te zien, op de site van de VPRO. Van de NPO mogen we er 'wegens kijkcijferrestricties' alleen tussen tien uur 's avonds en zes uur 's morgens naar kijken.

Vieze film is een idee van de 27-jarige filmmaker Vincent Boy Kars, die met het drieluik de invloed van porno op relaties en seks wil onderzoeken. Hij benaderde drie collega's, generatiegenoten, met de vraag een seksfilm te maken, waarover hij dan weer een film zou maken.

De pas afgestudeerde regisseur Angelo Raaijmakers hoopte zijn eigen dubbele gevoelens tegenover porno te kunnen visualiseren. Kijken naar hersenloos beukneuken windt hem op, maar tegelijkertijd krijgt hij een leeg gevoel van het gebrek aan intimiteit en vraagt hij zich af in hoeverre onrealistische porno hem als bedpartner heeft afgestompt.

'Moet deze film ook rukbaar zijn?', reageerde de Amerikaanse seksfilmregisseur Jennifer Lyon Bell nadat hij haar over zijn plan had verteld. 'Ik ben niet geïnteresseerd in treurige seks. Ik vind dit helemaal niks.' Zij had hem zojuist háár werk laten zien: een gelijkwaardige knalpartij met veel oogcontact tussen twee mensen met zichtbaar plezier. Zo kon het ook.

Kars hield Raaijmakers voor dat het wellicht wat onethisch was om pornoacteurs in te huren en te laten seksen, om vervolgens een protestfilm van hun geslachtsdaad te maken. Ook zijn huisgenoten waren sceptisch over wat hij inmiddels zelf 'porno, maar eigenlijk ook een psychologisch drama over porno' noemde. 'Als je dit tot het einde kijkt, denk ik dat je met een slappe lul in je handen zit', zei er een. Ging deze metaporno wel geil worden, of schoot de ambitie van de worstelende maker dat doel voorbij?

Het voorspel was alvast mooi in beeld gebracht en goed. Corn werd kennelijk op de eerste maandag van de maand opgenomen in een kaalgeplukt hoekje van een maïsveld in Made, getuige het luchtalarm dat afging terwijl de acteur zich nét met zijn mond over zijn tegenspeelster wilde ontfermen. Ander topshot: alleen maar wuivende planten onder een blauwe lucht, een idyllisch Brabants landschap, en dan het luide geklets van lichaam tegen lichaam.

Niet per se opwindend, wel heel grappig.

De twee spelers in de film Corn.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden