Met 'Zit je haircut' scoort Utrechtse kapper slechtste slogan van het jaar

'Zit je haircut' is gekozen tot de slechtste slogan van 2016. De vondst van 'hairsalon en barber' Local Heroes uit Utrecht kreeg 3.246 stemmen en versloeg daarmee 'Your shit is my food', van het Haagse loodgietersbedrijf L.P. Reith. Lingeriewinkel Hullegie uit Epe eindigde als derde met het fijnzinnige 'Tiet voor een goede BH'.

Beeld Local heroes, Utrecht

Van 7 tot en met 12 december konden mensen op sloganverkiezing.nl hun stem uitbrengen op tien door een vakjury genomineerde slogans. Een recordaantal van 8.971 stemmers bracht 15.326 stemmen uit tijdens de verkiezing, die dit jaar zijn eerste jubileum mocht vieren. Local Heroes voegt zich bij een illustere rij winnaars.

De HEMA beet met 'HEMA, de worst musical' in 2012 het spits af. Daarop volgden een tandartsenpraktijk ('We do our business in your mouth'), een aannemer ('Een timmer timmert, een tandarts boort... maar wij zitten lekker in Velsen-Noord') en, vorig jaar, heibedrijf Steenman uit Oosterblokker. De slogan 'Iedere paal gaat erin' won de verkiezing met overmacht.

Tot de overige kanshebbers dit jaar behoorden onder meer de Rotterdamse koffie- en snackcorner Aad Kentie, met de slogan: 'Aad Kentie. Wie kentie niet?!', patisserie Strik ('Wij spelen open taart') en houthandel Th. van Straalen met de leus 'Zaag u niet uit de naad. Wij zagen alles op maat.' Zij grepen naast De Blauwe Tegel.

Wat is een slechte slogan?

Aan welke criteria een slechte slogan voldoet? Moeilijk te zeggen, vindt Tefke van Dijk, een van de bedenkers van de verkiezing. 'Een slogan kan onbedoeld op de lachspieren werken of onbegrijpelijk zijn. Of mensen sturen hem in, omdat ze er een negatief gevoel bij krijgen. Dat laatste is vaak het geval.'

Hoe goed of slecht een slogan is, wordt vooral door smaak bepaald, zegt ze. Zo ging de Hema in 2012 voor het eerst met de overwinning aan de haal dankzij de slogan: 'Hema, de worst musical.' Van Dijk: 'Maar er waren ook veel mensen die helemaal geen problemen hadden met die tekst. Die waren verbaasd dat de Hema had gewonnen.'

Van Dijk is blij met de 'fijne' inzendingen die tot de toptien van dit jaar hebben geleid. De shortlist van vorig jaar was van het kaliber 'schunnig, schunniger, schunnigst', zegt ze. Toen eindigde de heipaal op 1, een beautysalon die adverteerde met een 'kale poes' op 3 en werd een bakkerij met de slogan 'van korstjes krijg je borstjes' vierde. Van Dijk: 'We hebben niet de illusie dat we het leven van bedrijven kunnen beteren. Maar het is wel fijn dat het dit jaar allemaal wat minder schunnig is.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.