Met wielen de trap op

Een wasmachine op zolder krijgen is normaal een loodzware klus. Wim van den Broek bedacht daarom de Stairmobil, een mobiele traplift, die zelfs moeilijke bochten met gemak kan nemen....

Het tilprobleem. Dat wilde Wim van den Broek (60) oplossen, vertelt hij in een werkkamer achter zijn bruin- en witgoedzaak in het Brabantse Boekel. Elke dag sleepten zijn medewerkers loodzware elektronische apparaten, wasmachines, gasfornuizen en koelkasten trappen op bij klanten. Met z’n tweeën, handmatig. Rugklachten of zelfs hernia’s waren geen ongebruikelijk klachten in de branche.

Gelukkig vond Van den Broek in 2002 daadwerkelijk een ‘tiloplossing’. Hij bedacht de Stairmobil, een soort traplift die zelfstandig – bediend door één persoon – een trap beklimt en afdaalt, met het zware huishoudelijke apparaat erop, uiteraard. Op een kastje in de werkkamer staat de ‘Willy Wortel trofee 2002’, uitgereikt door een club bewegingsdeskundigen van de Vrije Universiteit.

In 2001 is Van den Broek met een ‘paar broers’ – ‘we zijn met z’n twaalven thuis’ – om de tafel gaan zitten om een prototype van een traplift te schetsen en vervolgens in elkaar te knutselen. Broer Henk heeft een metaalbewerkingsbedrijf, dat was handig.

Er bestond al wel een traplift, maar die is alleen bruikbaar op rechte trappen, in trappenhuizen van flats bijvoorbeeld, vertelt Van den Broek. Aangezien de meeste huizen in Nederland trappen met een draaiing hebben, moest er een andere oplossing bedacht worden.

De broers Van den Broek besloten van bestaande ‘liftachtige’ machines gebruik te maken en daaraan ‘te gaan sleutelen’ om zo een nieuw model te ontwikkelen. Ze vonden een Duits bedrijf dat trapliftjes maakt die gebruikt worden om bejaarden of gehandicapten in een rolstoel veilig een trap op te krijgen.

‘Dat apparaat maakte een interessant, vriendelijke beweging’, vertelt Van den Broek. Of dat zomaar kon, een apparaat van een ander als uitgangspunt nemen? ‘Vergelijk het met een tractor, die ook allerlei accessoires aandrijft die door anderen gemaakt worden, zoals snoeimessen.’

De draagplaat waar de belading op moest staan was veel te groot voor ons, vervolgt hij. ‘Dus we moesten de machine totaal anders vormgeven, met een kantelende korte draagplaat, die toch stevig en veilig is.’

Toen begon het schetsen. Van den Broek toont mappen vol schetsen, aantekeningen en berekeningen. En het knippen en plakken. Met punaises, papieren stangen en karton zette hij eerst proefversies op ware grootte in elkaar.

De ‘baan van het plateau’ was altijd de moeilijkheid. De clou bleek simpel, maar dat is het volgens Van den Broek altijd. Er was nog ruimte achter de wielen over, dus kwam hij op het idee om niet vóór de kar te tillen, maar eróp.

Zo creëerde hij een soort ‘steekwagen’, die allerlei producten tot 125 kilo een trap, mét draaiing, op en af kan krijgen. Van den Broek wilde het apparaat zelf meteen in gebruik nemen, maar hij was toch ook benieuwd of hij er collega bruin- en witgoedverkopers en -sjouwers enthousiast voor zou weten te krijgen.

Hij legde zijn vinding ‘binnenskamers’ voor bij een Brabantse praatgroep voor winkeliers, die hij eens in de zoveel tijd bezocht. Daar werd met zoveel enthousiasme gereageerd, dat hij zijn traplift liet vastleggen in een Europees octrooi. ‘Een hoop geld, maar dan ben je wel veilig.’

De naam Stairmobil was snel bedacht. ‘De rolstoellift die we kopen is Duits en heet de Scalamobil. We dachten, we strelen die Duitsers een beetje en nemen dat ‘mobil’-gedeelte over. En ‘Stair’, ja dat spreekt waarschijnlijk wel voor zich.’

In de opslagloods geeft Van den Broek (die met zijn kleine postuur niet oogt als een rastiller) een demonstratie op een oefentrap. Hier geeft hij ook trainingen aan mensen die de Stairmobil kopen. ‘Want het is net als met fietsen, je moet het trucje echt even onder de knie krijgen.’

De Stairmobil beklimt zelf de trap, met vier wieltjes en evenzoveel remmen. Er is slechts één verhuizer nodig die met de machine meeloopt. ‘Met de draaghendel wordt het geheel omhoog of omlaag gestuurd, zonder kracht’, vertelt Van den Broek, terwijl hij achterwaarts met het apparaat (mét wasmachine) de trap bestijgt. ‘In je eentje kun je makkelijk in balans blijven en loop je zo naar boven of beneden.’

Het ziet er inderdaad eenvoudig en stabiel uit. De wieltjes nemen in tweetallen beurtelings stapjes de trap op. Geluidloos en gemakkelijk.

Van den Broek is ervan overtuigd dat hij een slim en praktisch apparaat heeft bedacht. Toch loopt het nog geen storm. Hoe dat komt? ‘Mensen vinden hem duur. En dat is hij ook’, zegt Van den Broek. Dat komt door de traplift die hij als basis gebruikt. ‘Dat is de duurste die er bestaat, maar ook echt de beste en veiligste.’ Maar daardoor kosten de apparaten wel 6.000 euro per stuk.

Inmiddels zijn er tachtig Stairmobils gemaakt en verkocht. Waarvan de helft ongeveer het laatste jaar, dus daar zit een stijgende lijn in. De markt beperkt zich voorlopig vooral tot Nederland, maar Van den Broek is wel in Engeland en Duitsland geweest om zijn machine te demonstreren. Contracten zijn er nog niet gesloten, maar er was zeker interesse, vertelt hij.

De Nederlandse klanten zijn divers. Van collega’s in de branche tot bedrijven die kopieermachines of sigarettenautomaten plaatsen. ‘Bij kopieermachines liep de toner er vroeger uit, als ie op z’n kant stond. En sigarettenautomaten moeten vaak in kelders, op moeilijke plekken bij wc’s worden geplaatst.’

Om zijn product nog beter in de markt te zetten heeft Van den Broek sinds kort een commercieel bedrijf in de arm genomen. En hij krijgt steun van de Incubator en de TU Eindhoven, waar ze jonge bedrijfjes helpen. ‘En dan bedoelen ze niet de leeftijd van de ondernemers’, lacht de 60-jarige Van den Broek. *

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden