Met Trump maken we een grote fout

De ingezonden brieven van dinsdag 22 november.

Donald Trump bij de Trump National Golf Club in New Jersey. Beeld afp

Brief van de dag - Met Trump maken we een grote fout

Met betrekking tot Donald Trump maken we niet alleen in Nederland, maar ook in Europa en zelfs wereldwijd een grote fout. We zijn met ons allen bezig datgene te creëren wat we in de psychologie een 'self-fulfilling prophecy' noemen. Op alle niveaus wordt druk gespeculeerd, tot op het theatrale af, over hoe de nieuwe Amerikaanse president straks zal reageren en over wat zijn beleid zal zijn. Hierbij is de voornaamste input hetgeen hij tijdens de verkiezingscampagne heeft gezegd. Heel veel onderzoek heeft aangetoond dat het mogelijk is om met deze verwachtingen als belangrijkste oorzaak dit gedrag ook daadwerkelijk op te roepen en vervolgens dus precies te krijgen wat we in dit geval allemaal vrezen. In Europa wordt zelfs op beleidsniveau al vooruitgelopen op wat ze verwachten dat Trump met betrekking tot de NAVO, de handelsverdragen en het klimaat gaat doen. Straks kan de president niet eens meer terug. Elementaire psychologische kennis wordt zoals zo vaak met voeten getreden en nu weer met mogelijk zeer serieuze gevolgen. Vanuit de psychologie gezien, is hetgeen mensen zeggen niet erg belangrijk als input voor hoe ze zich gedragen. Menselijk gedrag wordt veel meer bepaald door wat ze niet zeggen en niet in de gaten hebben. Het gedrag van een president wordt veel meer bepaald door de plaats en positie die deze inneemt in het sociale veld dan door de loze woorden in een verkiezingscampagne. Indien we deze basiskennis willen toepassen, moeten we er op alle niveaus gewoon vanuit gaan dat Trump zich netjes zal gedragen, een evenwichtig binnen- en buitenlands beleid zal voeren en zich zal aansluiten bij hoe zijn voorganger het heeft aangepakt.

Jan Derksen, hoogleraar klinische pyschologie, Nijmegen/Brussel

Piepende vrouwen

Wetenschap, 21 november 2016: 'Eén op vijf vrouwen die een uitstrijkje laten maken, heeft lichamelijke klachten na onderzoek.' Met ergernis over de houding van veel vrouwen, heb ik dit stukje gelezen. Het is bekend dat de therapeutische hysteroscopie met de snare (elektrisch verhitte poliepectomielis), minimale tot geen bijwerkingen geeft.

Het merendeel der klinieken geeft aan dat patiënten rapporteren dat de behandeling vrijwel tot zelfs geheel pijnloos is. Er is kortdurend bloedverlies, wat volledig normaal is bij het aanbrengen van een wondje - ernstig bloedverlies zal in een zeldzaam geval optreden, maar is geen vanzelfsprekendheid. De behandeling wordt juist toegepast om een einde te maken aan ernstig bloedverlies!

Wat betreft de papillomatest: de organen zijn voorzien van een dikke laag spieren en elastisch (vanuit evolutionair oogpunt functioneel), daarom kan er niet tot nauwelijks pijn worden toegebracht bij dit onderzoek.

Of u moet een wattenstaafje al zeer pijnlijk vinden. Vrouwen, stop met het dramatiseren van pijnklachten. Met verspreiden van fabeltjes over pijn, maakt u het lastig voor patiënten die écht behandeld moeten worden.

Mercedes Bouter, student Erasmus Universiteit, Rotterdam

Hypotheek

Hypotheek is een recht dat een geldschieter tot zekerheid van zijn vordering kan vragen aan zijn schuldenaar wanneer die eigenaar is van onroerend goed. Dus mensen die geld lenen om een huis te kopen zijn hypotheekverstrekkers en banken die het geld uitlenen zijn hypotheeknemers. Hypotheekverstrekkers verhogen de rente dus niet, zoals in de krant van 21 november staat.

Roel Praat, oud-leraar economie, Den Haag

Mijn dringende appèl

Machtige techbedrijven zoals Google en Facebook worden medeverantwoordelijk gesteld voor de wijze waarop meningsvorming plaatsvindt, blijkt uit het artikel 'Met Facebook leef je al snel in je eigen nieuwsstolp' (Wetenschap, 16 november). Dit was zeker het geval rondom de Amerikaanse verkiezingen.

Onjuiste of eenzijdige, door een algoritme gefilterde informatie, 'fake' nieuws en valse feiten zijn, ook buiten verkiezingstijd, terug te vinden in een ieders tijdlijn. Hierdoor is er sprake van een vorm van verzuiling, maar dan in digitale variant. In de tijd van analoge verzuiling konden we wel, maar mochten we niet. Dat is bij digitale verzuiling anders, omdat veel sociale platformen zelf een geautomatiseerde selectie uit nieuwsbronnen maken.

Deels is deze digitale verzuiling te wijten aan het algoritme en advertentiebeleid van deze platformen, maar ook zeer zeker aan de (nieuws)consument zelf, die over gebrekkige mediawijsheid beschikt. Daarmee is dus ook het onderwijs aan zet.

Onder de 'nieuwe' stemgerechtigde Nederlanders die op 15 maart 2017 naar de stembus mogen, is een groot aandeel mbo-studenten. Een groep waarvan vaak gezegd wordt dat zij zich goed raad weet met medialisering en digitalisering.

De afgelopen jaren heb ik juist veel studenten zien worstelen met het maken van een onderscheid tussen feit, 'fake' of filter. Daarom wil ik hierbij graag een dringend appèl doen op alle docenten, in het bijzonder die in het mbo, om studenten goed voor te bereiden op de verkiezingen en met name op de media-aandacht daaromtrent. Noem het mediawijsheid, noem het burgerschap of verwerk het in een project, maar besteed er substantieel aandacht aan! Zeker de komende maanden.

Jorick Scheerens, docent mediawijsheid, Mediacollege Amsterdam

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.