Met Tele2 in een 'tijdlus'

Problemen met bedrijven en overheidsdiensten? Op=op gaat elke zaterdag op zoek naar antwoorden. Vandaag: telefoonabonnementen en vouchers.

Twee prijsacties kunnen niet door één deur


De ene prijsactie is de andere niet. Dat ondervond ook Cees van der Walle uit Epse, toen hij op 27 februari zijn restaurantvouchers van VakantieVeilingen.nl voor een 3-gangendiner bij Villa Copera in het Gelderse Tolkamer wilde gebruiken. Dat kon niet, want voor de aankomende Restaurantweek (1-10 maart) werden alle tafels vrij gehouden.


Van der Walle stuurt snel een mailtje naar VakantieVeilingen, want de actie liep op 8 maart af. 'U heeft sinds de koop op 5 december voldoende tijd gehad om te boeken', luidt het antwoord. Een magere reactie, vindt Van der Walle, die liever de 73 euro die de vouchers kostten had teruggezien.


Op=Op belt eerst maar eens even naar het restaurant, want dat had toch prima een latere reservering voor Van der Walle kunnen noteren?


'Dat is wel de normale gang van zaken ja', zegt gastvrouw Carolien Som, die baalt dat ze Van der Walle niet zelf heeft gesproken. Of we volgende week willen terugbellen, want de baas is naar een huwelijk. 'Dan kijken we of de bonnen nog geldig zijn.'


Daarover beslist uiteindelijk VakantieVeilingen. Dat zegt geen e-mail te hebben ontvangen. 'Wij kunnen ons niet voorstellen dat dit is gebeurd.'


Na kort overleg tussen website en restaurant blijkt Van der Walle alsnog welkom. 'Dat is geen probleem.'


De film Groundhog Day uit 1993 is een vermakelijke vertelling over een arrogante Amerikaanse tv-weerman, briljant gespeeld door Bill Murray, die dezelfde dag elke keer weer opnieuw beleeft. Eerst verzet de weerman zich tegen deze kwelling. Maar op den duur loutert de ervaring hem en gebruikt hij zijn voorkennis elke dag opnieuw om het leven van anderen te verbeteren.


Ook Joop Krapels uit Ruinerwold heeft de afgelopen maand een Groundhog Day-ervaring gehad, maar de Drent kon er op den duur niet meer om lachen.


Begin oktober vorig jaar zegde Krapels zijn vaste telefoonverbinding op bij Tele2. Bij het telecombedrijf is die mededeling kennelijk tussen de kieren geglipt, want in december krijgt de oud-klant toch weer een rekening. Krapels belt met Tele2 om nog een keer te vertellen dat hij geen klant meer is.


Op 2 januari meldt Tele2 zich weer. Per brief, want het bedrijf kan Krapels telefonisch niet bereiken. Gek, denkt hij, dat niemand bij het bedrijf bedenkt dat ik niet meer te bellen ben, omdat ik mijn telefoon heb opgezegd.


Het is een wijsheid die zich aan Tele2 helaas niet openbaart. In februari komt er opnieuw een rekening binnen, waarop Krapels opnieuw contact zoekt. In de computer staat inderdaad dat het abonnement is beëindigd, zegt de servicedesk. Die meldt dat hij de fout gaat rechtzetten.


In maart: weer een rekening.


Er komt nog meer correspondentie op gang, maar die maakt geen einde aan de nota's die langzaam transformeren in aanmaningen. Ten einde raad wendt Krapels zich tot Op=Op.


Tele2 komt snel met een analyse. Net als de weerman in Groundhog Day hebben we elke nieuwe brief beschouwd als de eerste, meldt het bedrijf. Krapels heeft de pech gehad dat zijn perikelen net ontstonden voor Tele2 de procedure wijzigde voor het afhandelen van brieven.


Het bedrijf zegt de administratie te hebben 'schoongeveegd', zodat Krapels nu geen rekeningen meer moet ontvangen. Hij krijgt het nummer van een servicemedewerker om bij een onverhoopte herhaling rechtstreeks aan de bel te kunnen trekken. Tele2 biedt Krapels ook nog iets aan ter verzachting van het leed. Die waardeert het gebaar, maar bedankt er toch voor.


Ook voor een dichte deur? Mail naar op=op@volkskrant.nl


Bijdragen van Peter van Ammelrooy, Sam de Voogt

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden