Met sportkanaal valt zeker zaken te doen

Geheel onverwachts vormden ze vorige week ineens het middelpunt van het publieke debat: de exploitanten van kabeltelevisie. Hun branchevereniging, de Vecai, vernam via de media een belang van 15 procent in een sportzender van de KNVB te hebben genomen....

FOKKE OBBEMA

TOT aan de dag van de presentatie van het plan, zaterdag een week geleden, was het in de ogen van de directie van tv-producent Endemol allemaal vlekkeloos verlopen. Met degelijke partners als ING en Philips was er voor de oprichting van het nieuwe sportkanaal een consortium gevormd. Ook de KNVB was bereid daarin deel te nemen. En wonderlijk genoeg was er van de plannen nog niets naar de buitenwereld gelekt. De aankondiging zou als een donderslag bij heldere hemel komen.

En zo geschiedde. Maar het ging ook mis. Jos Staatsen, de voorzitter van de sectie betaald voetbal van de KNVB, stond erop de aankondiging zonder steun van Endemol te doen. Staatsen wekte de indruk dat de KNVB een eigen sportzender was begonnen, terwijl de voetbalbond in werkelijkheid slechts een bescheiden aandeelhouder (10 procent) in het tv-station is. Bovendien ontstond de indruk dat de Vecai, de branchevereniging van kabeltv-exploitanten, 15 procent van de aandelen had gekocht.

De voorzitter van die club, H. Eenhoorn, kon in eindeloos veel interviews alleen maar blijven herhalen dat hij nergens van wist. De bijdrage van kabelexploitanten, twee gulden per kijker per maand, was uitgesloten en voor het kopen van aandelen in de nieuwe onderneming was het helemaal veel te vroeg, luidde het Vecai-standpunt op maandag.

'De mensen van het sportkanaal hebben naderhand tegenover ons ook wel toegegeven dat de aankondiging door Staatsen niet de schoonheidsprijs verdiende', zegt directeur H. Donkersloot in het bescheiden Dordtse hoofdkantoor van de Vecai. Het is de ochtend na weer een nachtelijke vergadersessie van de kabelexploitanten.

Die bijeenkomst op woensdagavond was door de Vecai belegd met een aantal bedrijven, samen goed voor ruim de helft van alle kabelaansluitingen. Zij lieten een heel wat positiever geluid horen. Met het sportkanaal valt zeker zaken te doen, luidde hun boodschap. De Vecai besloot een werkgroep in te stellen die 'in nauw overleg met de initiatiefnemers van sportkanaal' zou proberen een oplossing te bedenken. In die werkgroep zitten de voorzitter van Vecai en in elk geval de vertegenwoordigers van de grote exploitanten.

Donkersloot ontkent dat er een verschil is tussen het eerdere en latere Vecai-standpunt. 'We zeggen nog steeds precies hetzelfde. Ook in onze eerste reactie hebben we gesteld positief te staan tegenover het initiatief, alleen is dat niet opgepikt door de pers. De aandacht ging uit naar ons standpunt dat we het abonnementstarief voor de consument niet zomaar met twee gulden kunnen verhogen. Dat vinden we nog steeds. Getuige de reacties die we van het publiek krijgen, hebben we met dat standpunt aardig in de roos geschoten.'

Maar ook een andere stelling is waar, zo moet Donkersloot toegeven: de kijker kan niet zonder voetbal en geen kabelexploitant kan het zich permitteren de nieuwe zender niet door te geven, zoals Ruud Hendriks, de Endemol-bestuurder en tevens directeur van sportkanaal, in interviews opmerkte. 'Tot op zekere hoogte heeft Hendriks een punt: de kijker wil voetbal. Maar daarmee is nog niet gezegd dat iedere kijker het ook wil hebben en daarvoor ook extra wil betalen in de omvang die het sportkanaal kan bieden. Hun pakketten omvatten bijvoorbeeld ook amateurvoetbal en damesvoetbal. En via de publieke omroep kan de kijker nog hele aantrekkelijke wedstrijden krijgen, zoals het Europa Cup-voetbal en de EK's en de WK's.'

Wie meer wil, zal moeten betalen. In de toekomst loopt dat soort betalingen via een decoder, een apparaatje waarvan de maandelijkse huur circa vijftien gulden bedraagt. Of dat apparaat al vereist zal zijn wanneer in augustus het nieuwe voetbalseizoen begint, staat nog te bezien. Dat ligt vooral gevoelig omdat de toegankelijkheid van het voetbal voor politici een heet hangijzer is.

Donkersloot houdt zich wijselijk op de vlakte. 'Mensen willen allemaal onmiddellijk conclusies horen, maar die hebben we eenvoudig nog niet. Ik doe aan het speculeren over de uitkomsten van onze werkgroep niet mee.' Wel geeft hij aan dat de trend in de richting van individualisering gaat. 'De consument wil niet langer het gevoel hebben dat hij via zijn abonnement betaalt voor programmering die hij troep vindt en waarvoor hij eigenlijk geen belangstelling heeft.'

Betaalt de voetballiefhebber via een pluspakket, dan stelt dat de kabelexploitant in staat om de programma-aanbieder, in dit geval het sportkanaal, te betalen. 'Een bijdrage aan sportkanaal is denkbaar zolang het maar niet zo is dat de abonnee mee moet betalen, ongeacht of hij het nieuwe kanaal nu wel of niet wil.'

Die keuzevrijheid van de consument, wel of geen sportkanaal, valt in principe op slechts twee manieren te bereiken: een decoder of een filter. In het laatste geval komt bij de consument een monteur langs die ervoor zorgt dat de zender niet tot de beeldbuis doordringt. Verhuist de betrokkene, dan moet het kabelbedrijf wederom langskomen om het ding te verwijderen. Een omslachtige operatie, waarvan de Vecai de kosten becijfert op zeker honderd gulden per kijker. 'Zo'n investering moet worden meegenomen in de onderhandelingen met het sportkanaal en op de een of andere manier worden doorberekend.'

- Maar dan zullen de kosten voor de voetballiefhebber nooit tot twee gulden beperkt blijven.

'Dat klopt'.

- Is het niet wonderlijk om zoiets moderns als het sportkanaal via zo'n archaïsche methode bij de consument te willen brengen?

'Ja. In de kring van kabelexploitanten wordt die techniek ook zo ervaren. In de bestuurvergadering van afgelopen week heb ik de kreet 'instrument uit het stenen tijdperk' gehoord. Het gaat een beetje tegen je gevoel in. Maar wanneer je een middel hebt dat weliswaar geen high-tech is, maar goedkoper dan een decoder en leidt tot het doel dat je wilt bereiken - je klanten zo goed en goedkoop mogelijk bedienen - dan moet het maar.'

- Zal het sportkanaal op 26 augustus overal te zien zijn?

'Je hebt te maken met allerlei gemeentelijke afwegingen. Hoe die gaan verlopen, valt niet te voorspellen.'

- Maar voetbal via een sportkanaal komt er.

'We zullen daar zeker oplossingen voor vinden. Absoluut.'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden