'Met sms'jes lok je jongeren niet naar stembus'

Jonge kiezers naar het stemlokaal trekken, het is hard nodig, bleek in het verleden. 'D66, is dat niet een ouderenpartij?'..

Van onze verslaggever

De opkomst bij de gemeenteraadsverkiezingen in 1998 was zo laag en het aantal niet-stemmers onder jongeren zo groot, dat het kabinet nu stickers, folders en sms'jes aan nieuwe kiesgerechtigden stuurt. Het zal weinig effect hebben als politici niet ook luisteren, menen betrokkenen. Want dan blijft de doelgroep gewoon thuis.

Onderzoeksbureau Intomart vroeg voor de AVRO aan vijfhonderd jongeren of ze op 6 maart bij de gemeenteraadsverkiezingen naar de stembus gaan. Jazeker, zei 45 procent; 'waarschijnlijk wel', antwoordde 30 procent. Samen driekwart dus. Mooi, vindt voorzitter Jasper Fastl van de Jonge Socialisten. Maar, zegt Tom van Dijk van Intomart, het opgetelde percentage is het maximaal haalbare. 'Er is bovendien een verschil tussen zeggen en doen. Het zou mij verbazen als jongeren in 1998 hetzelfde zeiden.'

En inderdaad, in 1999 zei 71 procent van de 18- tot 24-jarigen te zullen stemmen voor (weliswaar) de Kamerverkiezingen, terwijl een krap jaar daarvoor slechts 48 procent van hen kwam opdagen bij de raadsverkiezingen.

Dat komt niet door desinteresse in de politiek, vermoedt Fastl. 'Waarschijnlijk is dat deel dat toch maar thuisbleef, er niet van overtuigd geraakt dat politici geen zakkenvullers zijn die niet kunnen uitleggen wat de politiek voor hen kan betekenen.'

Volgens de JS-voorzitter is er veel inspanning nodig om ervoor te zorgen dat de opkomst alsnog op 75 procent komt. 'Voor veel politici is het heel moeilijk uit te leggen hoe simpel politiek is. Dat elke stem telt, dat het over stoeptegels gaat én over grote vraagstukken. Daarom ben ik blij dat BNN er aandacht aan besteedt.'

Want jongeren zijn best geïnteresseerd in de politiek. 'Dat ze dat niet zijn, is een projectie van volwassenen die zelf niet in politiek geïnteresseerd zijn', stelt Jos Verveen van Keesie, een reclamebureau gespecialiseerd in jongerencommunicatie dat veel voor de overheid werkt. 'Lokale politici nemen jongeren vaak ook niet serieus. Ik was laatst bij een overleg waar jongeren zeiden dat er niets voor hen wordt gedaan. Waarop de wethouder zei: maar we hebben net containers voor jullie neergezet. Hangplekken!'

Pas als een partij onderwerpen op de agenda zet die jongeren bezighouden, als naar hen wordt geluisterd, is er een kans dat de opkomst omhoog gaat, stelt Verveen. 'Sms'jes en folders van de overheid zijn hartstikke leuk, maar als jongeren zich blijven afvragen waarom ze zouden stemmen, heeft het geen zin. Een echte stap moet nog gezet worden.'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden