Met privéjet makkelijk kunst kopen

Gagosian opent nieuwe galerie op het vliegveld van de rijken.

LE BOURGET - 'Voor ons is zo'n vliegveld naast de deur niet per se een extra reden om te komen', zegt Peter Galliaert. 'We zijn hier met de taxi. Maar er zullen vast verzamelaars zijn die even een tussenlanding op Le Bourget maken om de expositie te zien.'

Galliaert, kunstverzamelaar uit het Belgische Knokke, is een van de genodigden op de openingsexpositie van Gagosian Le Bourget, een galerie XXL met landingsbaan voor de deur. De staartvleugels van zakenvliegtuigen steken honderd meter verderop boven de bebouwing uit; Le Bourget is met dertigduizend vluchten per jaar de voornaamste bestemming voor privéjets van Europa.

De nieuwe galerie van Gagosian - zijn imperium omvat nu twaalf vestigingen waaronder een in de Parijse binnenstad - kan het begin zijn van een trend: de vliegveldgalerie, weg van de drukke binnensteden, maar binnen handbereik van een cliëntèle met veel geld en weinig tijd.

De galerie wil daar niet op speculeren. 'We weten nog niet of we hier veel luchtreizigers zullen trekken', zegt Serena Cattaneo, directrice van Gagosian Frankrijk. 'De ligging is gunstig: vliegveld Charles de Gaulle ligt op enkele minuten. Maar Parijs is twintig minuten rijden. En de A1 naar Nederland en België loopt hier vlak langs.'

Maar volgens de jonge directrice was dat niet de voornaamste reden voor de nieuwe locatie. 'We zochten vooral een plek waar we groot werk kunnen tonen: een open ruimte zonder zuilen of steunmuren en met een mooie lichtval. Dan moet je wel de stad uit.'

Op Le Bourget huurde Gagosian een betonnen loods van Aeroports de Paris met een vloeroppervlak van 1.650 meter. Een spuiterij en een goederenopslag behoren tot de buren. Mooiste element is het dak, gebogen als een reeks bevroren golven. Sterarchitect Jean Nouvel kreeg vier maanden de tijd om het pand Kunstfähig te maken; Gagosian wilde graag openen tijdens de FIAC, de beurs voor moderne kunst die dezer dagen in het Grand Palais in Parijs wordt gehouden. Waar mogelijk liet Nouvel de bestaande architectuur in tact. De kern is een grote centrale hal met daaromheen wat kleinere zalen Op de eerste verdieping is een brede omloop.

Voor de openingsexpositie werd Anselm Kiefer (1945) uitgenodigd. De Duitse kunstenaar, die lang in Frankrijk woont en werkt, behoort volgens Artprice tot de twaalf best verdienende kunstenaars van de wereld. De nieuwe werken van Kiefer zijn vernoemd naar het Morgenthau Plan. Henry Morgenthau, Amerikaans minister van Financiën, kwam in 1944 met het voorstel Duitsland tot een agrarisch land te maken. Een algeheel verbod op industrie moest voorkomen dat de Duitsers nog eens op zoek zouden gaan naar de wereldheerschappij. In het hart van de galerie richtte Kiefer een vierkant veld van goudgeel graan in, deels platgeslagen, deels stoppels en in toom gehouden door een roestig hekwerk.

In kleinere zalen hangen vijf nieuwe doeken, van monumentaal formaat: wit-grijs-zwarte striemen en stengels, met hier en daar vlekkige bloemen in vaalrood, korenblauw of oranje. Kiefers uitleg is praktisch. In de zomer van 2011 had hij veel bloemen geschilderd. Hij wilde niet zomaar de natuur imiteren en stuitte toen op Morgenthau: 'Ook een plan dat de complexiteit van de dingen miskende.'

Gagosian is niet de enige galerie die dezer dagen de Parijse banlieue opzoekt. Thaddaeus Ropac, een andere grote kunsthandelaar, opende vorige week een dependance van tweeduizend vierkante meter in Pantin, ook met Kiefer.

'Deze galerie is toch ook om de mensen goesting te geven', vermoedt Galliaert, terwijl hij vanaf de omloop neerkijkt op het maaiveld. 'Echte verzamelaars kochten Kiefer vijftien jaar geleden. Hij is nu alleen nog te betalen voor wie kunst als belegging ziet.'

Larry Gagosian had de grap al gemaakt: 'Bedenk wel dat Le Bourget niet in een taxfreezone ligt.'

Galeriehouder en kunsthandelaar Larry Gagosian staat op de zojuist uitgekomen Power 100 van het Amerikaanse kunstblad ArtReview op de tweede plaats. In 2004 en 2010 stond hij bovenaan. Die plaats is nu vergeven aan de Amerikaanse tentoonstellingsmaker Carolyn Christov-Bakargiev. Die organiseerde dit jaar de Documenta in Kassel, algemeen gezien als het belangrijkste overzicht van de hedendaagse kunst. Opmerkelijke noteringen: de bezitter van het duurste schilderij ter wereld, een Cézanne, Sheika Al-Mayassa bint Hamad bin Khalifa Al-Thani, dochter van de emir van Qatar (plaats 11), de lage klassering van sterkunstenaar Damien Hirst (41), de aanwezigheid van de Russische popgroep Pussy Riot (57) en het feit dat er helemaal geen Nederlander op de lijst is te bekennen.

Larry Gagosian nr. 2

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden