Met Nijntje werkt New York aan knuffelbaar imago

Dick Bruna gaat in de VS de concurrentie aan met Micky Mouse en Donald Duck. Nijntje is sinds gisteren 'ambassadeur' voor het familietoerisme in New York....

Ronnies knieval voor zijn nieuwe vriendin is een veelbelovend begin voor de eveneens nieuwe liefde tussen het Nederlandse konijntje en New York. Nijntje werd zondag met veel fanfare benoemd tot eerste 'New York City Family Tourism Ambassador' in de sjieke speelgoedwinkel FAO Schwarz.

Er is een fotoboek van bekende plaatsen in de stad, waar het konijntje in gemonteerd is: 'Miffy loves New York City!' Nijntje in de metro, bij het Plaza-hotel, op Coney Island en Nijntje bij het Vrijheidsbeeld.

Het verbond is een zogenoemde nul-operatie: auteur Bruna noch NYC en Company, de VVV van New York, betaalt of verdient iets. Maar de deal heeft voordelen voor beide partijen: New York kan aan zijn knuffelgehalte werken en het toerisme bevorderen. En Dick Bruna's geesteskind kan de Amerikaanse markt bestormen.

'Familie-toerisme-ambassadeur' - het is nogal een titel voor het witte konijn dat eeuwig vier jaar oud is, maar in werkelijkheid reeds 48 jaar bestaat. Dat kan ze wel aan, denkt Bruna, zelf 76.

'Het is een hele eer, voor Nijntje en voor mij', zegt hij voordat hij hetpodium op gaat. Tijdens zijn dankwoord voegt hij toe: 'Ik ken Nijntje best wel goed, en ze is heel, heel trots.'

Een groepje kinderen juicht.

Tien jaar geleden was New York vuil en gevaarlijk, maar onder burgemeester Rudolph Giuliani werd de stad met acht miljoen inwoners veruit de veiligste grote stad in de Verenigde Staten.

Op de lijst van de federale inlichtingendienst FBI van 216 steden met honderdduizend inwoners of meer, neemt New York een keurige 197de plaats in: slechts negentien plekken zijn veiliger.

Een voorbeeld is Times Square: niet langer een smerige tippelzone, maar een felverlicht pretpark van Disney en McDonald's. Er komen nu 37 miljoen mensen per jaar naar dat plein en de stad, van wie elf miljoen in familieverband. Na een diepe dip in 2002 is het hotelbezoek - een indicator van algemeen toerisme - weer terug op het niveau van vóór 11 september 2001.

Van dat totaal is slechts 18 procent internationaal, maar zij geven wel 42 procent van alle toeristendollars uit. Dat maakt de groep buitenlandse bezoekers felbegeerd. Omdat van Nijntje's boeken 80 miljoen exemplaren in 41 talen zijn verkocht, kan het meisje zonder gezichtsuitdrukking juist die categorie verleiden.

Volgens de voorzitter van NYC en Company, Cristyne Nicholas, is Nijntje de perfecte trekker voor gezinnen. 'Haar goedgeefse karakter en kleurrijke verhalen weerspiegelen de geest van New York.'

Nijntjes verovering van Amerika komt zo langzaam op gang, omdat Bruna en zijn Nederlandse uitgever bang waren om onder te gaan in de strijd om de kinderziel. Van Mickey Mouse en Donald Duck valt moeilijk te winnen. Maar de verkoop van boekjes en ook speelgoed groeide de afgelopen jaren gestaag. Op het reclamevrije kleuterkanaal Noggin (van Nickelodeon) heeft Nijntje een eigen programma.

Nu durven ze het aan, zegt Marja Kerkhof van Mercis, de auteursrechten groep van Bruna. Met de hulp van Big Tent, een klein entertainmentbedrijf dat bereid was om zich anderhalf jaar lang uitsluitend op Nijntje te concenteren, is de grootse lancering er gekomen. 'New York wilde ook geen overgecommercialiseerd product', zegt Kerkhof. 'Nijntje is fris en nieuw.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.