Met nieuwe app kunnen leerlingen hun docent feedback geven

Om de kwaliteit van hun onderwijs te verbeteren zouden docenten vaker feedback moeten vragen aan hun leerlingen. Dit zeggen scholierenorganisaties en onderwijsbonden. Ze lanceren daarom vandaag een app waarmee scholieren hun docenten van advies kunnen voorzien. De eerste ervaringen zijn positief.

Foto Marcel van den Bergh / de Volkskrant

'Docenten vragen sporadisch feedback van studenten', zegt oud-bestuurslid Ruben Wegstapel van JOB, de belangenbehartiger van mbo-studenten. 'Zonde, want als je studenten erbij betrekt, wordt het onderwijs beter.'

'Leerlingen zitten vijf dagen per week naar docenten te kijken', zegt voorzitter Andrej Josic van het Landelijke Aktie Komitee Scholieren (LAKS). 'Er is geen groep die beter weet wat goed gaat en wat beter kan.'

En ook CNV Onderwijs vindt dat docenten best wat meer naar leerlingen mogen luisteren. 'Docenten vragen heus wel eens feedback', zegt Janny Dammingh, 'maar het zou helpen als ze dat wat gestructureerder zouden doen.'

OnzeLes app

Om dat te stimuleren lanceren het LAKS, het JOB, CNV Onderwijs, de Algemene Onderwijsbond en Stichting Leerkracht vandaag OnzeLes, een gratis app waarmee docenten eenvoudig aan leerlingen kunnen vragen wat er goed gaat en wat verbetering behoeft.

De app is zo ontworpen dat docenten niet met de grond gelijk gemaakt kunnen worden. Want dat is waarom veel docenten hun klassen nooit om feedback vragen, zegt Jaap Versfelt van Stichting Leerkracht, die de app ontwikkelde naar een idee van de Nationale DenkTank. 'Ze vrezen dat ze zeven verbeterpunten krijgen aangereikt. En dat het enige pluspunt is dat de les soms uitvalt vanwege ziekte.'

De app lost dat probleem slim op. Leerlingen moeten namelijk net zo veel tips (wat kan er beter?) als tops (wat gaat al goed?) aanvinken op het scherm van hun telefoon. 'Of je nu een beginnende docent bent of al jaren ervaring hebt, er komen altijd evenveel positieve als negatieve punten naar voren', zegt Versfelt. 'Daardoor kun je hiermee op een veilige manier om feedback vragen.'

Met je mobieltje de docent verbeteren

Leerlingen kunnen vaak prima vertellen wat een docent beter kan doen. Met een app op de smartphone kunnen ze hun leraren gericht aanwijzingen geven, zonder ze af te branden. Lees hier een reportage.

Eerste reacties positief

Circa honderd leraren van verschillende scholen hebben OnzeLes al geprobeerd. De eerste reacties zijn positief. En ook scholieren- en studentenorganisaties zijn enthousiast. 'De app zorgt dat docenten zichzelf kunnen blijven verbeteren en dat studenten zich nauwer betrokken voelen bij het onderwijs', zegt Ruben Wegstapel van JOB. 'Het zijn twee vliegen in een klap.' Hij hoopt dan ook dat veel leraren ermee aan de slag gaan.

Het LAKS zal de circa driehonderd aangesloten leerlingenraden aansporen de app op hun scholen te introduceren, CNV Onderwijs gaat de leden eveneens aanmoedigen de app te gebruiken. 'De app leert de leraar hoe hij zich verder kan ontwikkelen', zegt Janny Dammingh. 'En dat is belangrijk, want goed onderwijs begint bij goede leraren.'

Puur voor ontwikkeling

Wel benadrukt CNV Onderwijs dat leraren zelf moeten kunnen kiezen of ze de app willen gebruiken. Ook mogen de resultaten niet worden ingezien door bijvoorbeeld leidinggevenden. 'Het is puur bedoeld voor docenten om zichzelf te blijven ontwikkelen', aldus een woordvoerder.

Volgens Jaap Versfelt hoeven docenten zich geen zorgen te maken dat directies en schoolbesturen de app gaan inzetten om de kwaliteit van leerkrachten in de gaten te houden. Dat is technisch niet mogelijk en bovendien onwenselijk. 'Daar werken we als Stichting Leerkracht niet aan mee', zegt hij. 'Wij willen alleen een dialoog in de klas op gang brengen. Zodra OnzeLes ook maar een zweem van een beoordelingsinstrument meekrijgt, werkt het niet meer.'

Meer over