Met Mercedes voor een beter milieu

De ronddraaiende schijf blijft de geijkte methode om een nieuw type auto den volke te tonen. Maar het kan ook anders....

ONVERBIDDELIJK zijn de jongens van de mts uit Apeldoorn. Het mag niet. Nee, ook niet stiekem als er toch niemand kijkt. Maar is het geen prachtexemplaar?

'Helemaal handgeklopt, van aluminium.' Een glanzend donkergrijs vel. Een rode grill. En door het bevingerde glas lonkt dus het rode leer. Nòg mooier dan de BAT 7 en de BAT 9 is de BAT 5. Het zijn unica, ontwerpstudies van Alfa Romeo, uit de jaren 1953-'55. BAT heten ze, een afkorting van Berlinetta Aerodinamica Tecnica en niet van Batmobile, ofschoon zelfs Batman en Robin voor deze gevleugelde voertuigen een moord zouden doen.

De mts'ers hebben er wel even in mogen zitten. Beetje krapjes, maar toch erg fijn. 'Ze zijn te koop hoor', klinkt het opgewekt; alledrie de BATs, samen voor negen miljoen, bij het Londense veilinghuis Coys of Kensington.

Voor vijf gulden extra kan de bezoeker van de Auto RAI zich toegang verschaffen tot de 'Droomgarage', waar Autovisie een uitstalling van bijzondere - oude, nieuwe, peperdure - auto's voor zijn rekening heeft genomen. Studenten houden er de wacht, opdat niemand zich vergrijpt aan de Ferrari 250 GTO (à 14 miljoen), de Jaguar MkII, de splinternieuwe Aston Martin DB7, de Buick Super Sedanet Fire Ball of het BAT-trio.

Auto's kijken betekent ook mannen kijken. Het moet wel lust wezen wat hen dezer dagen naar de RAI in Amsterdam drijft. Je hebt er die overduidelijk hebben doorgeleerd in de geheimen die schuilgaan onder de motorkap: zij stellen de juiste vragen aan de dealers, zijn niet weg te slaan bij detailstudies en technische noviteiten, en gaan bij voorkeur vergezeld van een ietsje minder begaafde vriend of broer, aan wie veel uit te leggen valt.

Je hebt er ook die met vrouw en minstens drie kinderen op sleeptouw geen vierkante meter overslaan op zoek naar de perfecte gezinsauto: híj wringt zich verhit achter het ene na het andere stuur in steevast te dure prijsklassen, zíj wordt allengs stiller en stiller, en de kinderen sjouwen zich een breuk aan tassen met folders en affiches.

Dan heb je er die groepsgewijs opereren: zij zijn op de eerste plaats een dagje uit, roepen 'Hee Harry, da's ook niet verkeerd hè' bij een exclusief modelletje, verzinnen ter plekke one-liners als 'Liever vergast door een Ferrari dan door een Opeltje', en lachen zich dan te barsten.

Maar dwars door de categorieën heen wordt er evenzo driftig gevoeld, over lak geaaid en in handvaten en poken geknepen. En overal duikt weer die blik op: omfloerst, glanzend, hebberig; het is niet voor niets dat een beetje automagazine op tv oogt als een pornofilmpje (langzaam glijdt de camera langs de zijflank van blinkende wieldop naar blinkende wieldop, en ietsje omhoog, waar alweer het volgende verrukkelijke detail wacht).

Bij de Porsche-stand trekt Veronica's Bart de Graaf met zijn televisie-crew veel bekijks, Ad Visser brengt een stuk verderop iets zaligmakends op hifi-gebied onder de aandacht, en een ploeg ontwerpers in opleiding uit Delft geeft demonstraties achter de computer. Buiten is een parcours vol oneffenheden uitgezet voor de liefhebbers die een proefritje in een terreinwagen willen maken - dat gaat overigens niet op de Camel Trophy-manier van wroem-wroem-wroem, maar meer van tuf-tuf-tuf.

0 AT EEN AUTO zich het best laat presenteren op een ronddraaiende schijf, is een inzicht dat maar moeizaam wil veranderen. Sinds jaar en dag is het de geijkte methode: wat gekleurde spots erop, muziekje en videootje erbij en klaar.

De Tigra's van Opel - geconcipieerd voor wie een godsgruwelijke hekel aan punniken heeft, geen vouw in de spijkerbroek draagt en zijn pyjama niet keurig op een knaapje weghangt, aldus de reclamemakers - staan inzoverre op een uitzonderlijke versie van de ouderwetse draaischijf geparkeerd dat ze omringd worden door lieflijk sproeiende fonteintjes. Bij Citroën hebben ze twee slow motion-acteurs met opwaaiende stropdassen ingehuurd om het platform te verlevendigen. En de wereldprimeur van Mitsubishi, de Carisma, die door NedCar in Nederland is gefabriceerd, wordt vanonder een wit laken tevoorschijn getoverd met behulp van balletdansers en live saxofoonmuziek.

Het blijft dus behelpen voor de standontwerpers in de autobranche, als het om schwung en dat beetje extra aandachttrekkerij ten behoeve van de profilering gaat. Uitgerekend BMW en Mercedes, van oudsher concurrenten, blijken daar beduidend minder moeite mee te hebben.

BIJ BMW geen carousselvloertje, maar een kolossale black box; als een tombe rijst het gevaarte op in de hal. Het blijkt een filmzaal te wezen: elk kwartier draait er een spetterende video op grootdoek. Hoofdrolspeler is een wit muisje dat op onderzoek uitgaat in een BMW type onbekend; zijn belevenissen worden van commentaar voorzien ('we willen goed zitten, misschien nog even bellen met Uniekaas en niet te veel zon') op de bekende lakonieke wijze van G.J. Dröge. BMW mikt, met andere woorden, op de niet voor iedereen toegankelijke wereld van de high society, via de weg van de ironie.

Mercedes heeft het nog bonter gebakken, de Mercedes-look is dit jaar naturel. Naturel en poëtisch, of althans een poging daartoe:

Een schip

oud

kapot

ligt daar maar

is afval

moet worden afgevoerd

recycling (en zo voorts).

Het staat er echt. In het voormalige Oost-Duitsland werd een oude, afgedankte garnalenkotter op de kop getikt, kaal gekrabd, in vier stukken gezaagd, met een stuk of wat trailers naar Amsterdam verhuisd, en aldaar wit gebeitst en tot decor verbouwd. Dat moet wat gekost hebben.

Maar over het budget voor het inrichten van een stand in het algemeen en deze in het bijzonder wenst H. Dubbelman, pr-manager van Mercedes-Benz Nederland bv, slechts 'geheimzinnig' te doen. Vorig jaar zakte je nog weg in het hoogpolige tapijt en de lederen fauteuils in de VIP-lounge, dat kostte ook wat. Nu ligt er sisal-vloerbedekking, staan er formica-tafels, simpele buizenstoelen met een non-synthetisch overtrekje en is de bar ook al uit houtrestanten opgebouwd; de geplande cd-i-zuilen zijn maar achterwege gelaten ('die pasten hier niet bij').

Mercedes wil op deze manier laten zien dat het bedrijf 'de kritiek op de autoindustrie serieus neemt'. Bij Mercedes praten ze niet alleen over hergebruik van materialen en aandacht voor het milieu, ze doen er ook wat aan. Voor dashboards wordt bijvoorbeeld gebruik gemaakt van gerecyclede kunststoffen, de vullingen van de autostoelen zijn steeds meer uit vlasachtige materialen samengesteld, en vanzelfsprekend wordt er dankbaar gebruik gemaakt van de autolakken op waterbasis.

Mercedes wil bovendien af van het ouwelullen-imago. De gemiddelde gebruiker is nu nog 45, maar die leeftijd moet drastisch naar beneden kunnen. Het is de bedoeling dat de produktie de komende tijd zal stijgen tot jaarlijks 900 duizend auto's, in allerlei verschillende 'lifestyle-varianten', dus 'ook voor de jonge zakenman en ook voor het jonge gezin'.

MET DE garnalenkotter SAS 69 uit Rügen als decor heeft het 'andersdenken' vorm gekregen en is 'de groei naar beneden' ingezet, zegt de pr-manager. Waarbij niet onvermeld mag blijven dat de kotter na dit 'eenmalige' tiendaagse optreden in Amsterdam alsnog een vaste bestemming zal krijgen in Bieberach, Zuid-Duitsland. Als kinderspeelplaats.

De Auto RAI 1995 is geopend tot en met 12 februari in de RAI in Amsterdam.

De beurs is dagelijks geopend van 10.00 tot 17.00 uur en van 19.00 tot 22.00 uur. En in het weekeinde van 10.00 tot 17.00 uur.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden