klimaatakkoord

Met maandelijkse heffing en extra accijnzen voor diesel- en benzinerijders moet de overstap naar elektrisch rijden bekostigd worden

Er komen extra belastingen om de omschakeling naar elektrisch rijden te bekostigen. In het voorlopige klimaatakkoord staat dat iedere autobezitter een heffing van 2 euro per maand krijgt. Ook zouden de motorrijtuigenbelasting en de accijns op benzine en diesel omhoog moeten. Het kabinet wil eerst nog onderzoeken of alternatieven mogelijk zijn, bijvoorbeeld een verhoging van de vliegtaks.

Tesla Model 3 in het Tesla Store & Service Center aan de Boschdijk. Beeld ANP

Extra belastingen op mobiliteit zijn onvermijdelijk om de transitie naar een ‘100 procent emissieloze autoverkoop in 2030’ te betalen, zo blijkt uit een conceptstuk en gesprekken met ingewijden. Om de omschakeling te stimuleren, stelt het voorlopige klimaatakkoord onder andere voor om particulieren bij de aanschaf van een elektrische auto een subsidie te geven van zo’n 6.000 euro.

Definitief zijn de plannen nog niet. Het kabinet wil de komende maanden nog twee varianten laten doorrekenen voor het plan in het Klimaatakkoord. In één scenario zou de omschakeling naar elektrische auto’s betaald kunnen worden via een verhoging van de vliegtaks naar 15 euro. In weer een andere variant gaat alleen de registratiebelasting bpm omhoog.

Om de eigen ambitie kracht bij te zetten, wil het kabinet in Europa gaan pleiten voor een nationaal verbod op de verkoop van auto’s op fossiele brandstof in 2030. Het is niet duidelijk hoe kansrijk zo’n initiatief is.

Het zijn een paar in het oog springende voorstellen in het voorlopige Klimaatakkoord dat vandaag naar buiten komt. In totaal worden er honderden voorstellen gedaan om de sectoren landbouw, bebouwde omgeving, industrie, mobiliteit en elektriciteit te verduurzamen, maar op tal van terreinen zijn nog geen knopen doorgehakt.

Doorrekenen plannen gaat nog maanden duren

Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) moet alle mogelijke varianten nu gaan doorrekenen. Dat gaat mogelijk nog maanden duren. Daarna moet het kabinet bepalen welke plannen worden doorgevoerd om in 2030 de uitstoot van CO2 met 49 procent te reduceren.

Zeker is wel dat het kabinet de komende jaren 100 duizend extra woningen van het aardgas af wil halen, bovenop de plannen die eerder al zijn gemaakt. In totaal wordt er zo’n 2 miljard uitgetrokken voor een nationaal programma verduurzaming woningen. Ook wordt er gewerkt aan een financieringsfonds om mensen te helpen bij de omschakeling naar elektrische en hybride waterpompen. Verder komen er subsidies voor isolatiemaatregelen.

Het meest omstreden zijn de plannen voor de vervuilende industrie. De milieuclubs hebben zich gedistantieerd van het voorlopige akkoord, omdat er geen CO2-heffing komt voor de vervuilende industrie. Het kabinet stelt in plaats daarvan een boetesysteem voor om bedrijven te straffen die hun verduurzamingsbeloften niet nakomen . De milieuclubs geloven niet dat zo’n systeem effectief kan zijn, maar het kabinet is ervan overtuigd dat de doelstellingen zo gehaald worden zonder dat de concurrentiepositie van Nederland onder druk komt te staan.

De beste manier om energie te besparen? Niet een warmtepomp, maar ‘hysterisch’ goed isoleren

De warmtepomp werd begin dit jaar gepresenteerd als dé oplossing om van het gas af te komen, maar inmiddels heeft het apparaat flink aan energietransitieglans verloren. Waar moet een huizenbezitter eerst zijn duurzame centen in steken?

‘Tussenakkoord’ over klimaat bevat nog veel losse eindjes; nieuwe onderhandelingen niet uitgesloten

Negen maanden vergaderen over het Klimaatakkoord heeft geen afgetimmerd pakket met maatregelen opgeleverd. Klimaattafelleider Nijpels sluit een derde onderhandelingsronde niet uit.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.