Met je ogen dicht zie je meer

Het valt allemaal niet mee, de levenskeuzes waar ambitieuze dertigers mee kampen. Twynstra Gudde nodigde er onlangs honderd uit om ervaringen te delen....

Bas Schapendonk (33) is consultant gezondheidszorg bij adviesbureau Capgemini. Hij vindt het er leuk, hoor, maar hij worstelt sinds enige tijd wel met de grote vragen des levens. ‘Bijvoorbeeld over hoe ik de juiste balans vind tussen werk en mijn privéleven’, zegt hij.

‘Zo wil ik kinderen, maar past dat in mijn carrièrepad’, vraagt hij zich af. ‘En doe ik ook het werk dat ik het liefste doe?’

Schapendonk was onlangs een van de bijna honderd bezoekers van de bijeenkomst ‘Hoe hard kun je gaan?’

Het organisatieadviesbureau Twynstra Gudde had speciaal voor dit evenement een aantal bevriende bedrijven uitgenodigd om één of twee jonge, ambitieuze werknemers af te vaardigen om te komen praten over hun dromen en toekomstplannen. Hun komst werd heel aantrekkelijk gemaakt: niet alleen zouden de talenten met elkaar in gesprek kunnen gaan, maar ook met min of meer bekende Nederlanders als Bas Haring, Heleen Mees, Arjan Erkel en Richard Krajicek.

Op de tast

Op de tast
De dag begint met een blinddoek voor iedere deelnemer, want ‘met je ogen dicht zie je meer.’ Vervolgens verplaatsen ze zich, begeleid door de gastsprekers, in een lange colonne van de ene naar de andere zaal in Taets Art Gallery in Zaandam.

Op de tast
Het duurt tien minuten voor iedereen op de tast een stoel vindt en plaatsneemt. Iemand start een band. Quotes van de gastsprekers klinken door de ruimte.

Op de tast
Medy van der Laan: ‘Kies een functie niet met je verstand, maar met je gevoel.’ Wedstrijdzeiler Roy Heiner: ‘Je gaat zo hard als nodig is om het doel, dat je gedurfd hebt voor jezelf te stellen, te realiseren.’ Nicolette Mak, oprichtster van koeriersbedrijf Valid Express: ‘Van commercieel goed doen word je rijk.’

Op de tast
Hierna mogen de blinddoeken af en kiezen de deelnemers de sprekers met wie ze in gesprek willen.

Op de tast
Op de bijeenkomst bezocht Schapendonk onder andere Medy van der Laan. ‘Ze vertelde dat je tot je 35ste de tijd hebt om van baan te switchen en uit te zoeken wat je wilt’, vertelt Schapendonk. ‘Dan moet je een keuze maken. Neem ik genoegen met een plek onder de top om in mijn privéleven te investeren of ga ik carrière maken?’ Schapendonk heeft inmiddels een beslissing genomen. ‘Ik wil niet alles op alles zetten om de top te bereiken’, zegt hij beslist. ‘Liever maak ik wat meer tijd vrij voor mijn privéleven.’

Burn-outs

Burn-outs
Schapendonk is zeker niet de enige die met dit soort vragen kampt, weet Marcel de Rooij (46), directeur van Twynstra Gudde. Er staat een constante druk op mensen van tussen de 29 en 36 jaar, merkt hij. Ze hebben hun eerste werkervaring erop zitten en beginnen zichzelf vragen te stellen: werk ik om te leven of omgekeerd en: vind ik mijn werk eigenlijk wel leuk?

Burn-outs
Volgens De Rooij komen burn-outs relatief veel voor onder dertigers. De Rooij: ‘Deze mensen hebben het gevoel alsof ze meerdere ballen tegelijk in de lucht moeten houden. Ze willen carrière maken én kinderen én reizen.’

Burn-outs
Twynstra Gudde denkt dat het helpt als die jonge mensen met hun levensvragen met elkaar in contact komen. Ook hoopt het adviesbureau een rode draad te ontdekken in de dilemma’s waar deze groep mee rondloopt. Want dat is weer interessante kost voor de bedrijven, denkt De Rooij: ‘Het zijn de leidinggevenden van de toekomst.’

Burn-outs
Aan de dag werd een onderzoek gekoppeld. Vooraf vulden deelnemers vragenlijsten in over bijvoorbeeld hun leervoorkeuren, waardenoriëntatie en welbevinden. Met de tevredenheid, van de deelnemers is het redelijk gesteld, zo blijkt. ‘Geestelijk en fysiek zijn de deelnemers redelijk gelukkig’, vertelt Michel Schoemaker (48), hoogleraar talentmanagement aan de Radboud Universiteit in Nijmegen, die het onderzoek begeleidt. ‘Ontevreden zijn de meesten eigenlijk alleen over de werkdruk.’

Burn-outs
Ook op het gebied van waardenoriëntatie bleken de dertigers te antwoorden in de lijn van de verwachtingen. ‘Onze resultaten voldoen aan het algemene beeld dat geldt voor deze generatie’, erkent Schoemaker. Zo bleken de ondervraagden veel waarde te hechten aan autonomie, uitdaging en levensstijl. ‘Vrijheid is belangrijk voor deze jonge groep werknemers’, licht Schoemaker toe. ‘Verder vinden ze het een uitdaging om zich op ingewikkelde projecten te storten en lastige vragen te beantwoorden.’ Ook wordt werk steeds meer ondergeschikt aan de manier van leven, ontdekte Schoemaker. ‘Het moet te combineren zijn.’

Zitzakken

Zitzakken
Het is een beeld dat de 35-jarige Nicolette Mak wel herkent. Acht jaar geleden richtte zij het koeriersbedrijf Valid Express op. Nu heeft ze zo’n vijftig koeriers met een lichamelijke handicap in dienst. Ze vindt het verbazingwekkend hoeveel mensen van tussen de 25 en 35 met een burn-out rondlopen. Mak: ‘Veel dertigers lopen echt op hun tandvlees. Alles gaat maar door. Werken, maar ondertussen ook de beste papa of mama zijn. Een mens kan niet alles.’

Zitzakken
Bedrijven moeten hier meer aandacht voor hebben, meent Mak. Zeker nu personeel schaars is, met name hoogopgeleide dertigers. ‘Zo kan een arbo-arts helpen een burn-out te voorkomen.’

Zitzakken
Samen met enkele andere dertigers nestelde Schapendonk zich in een van de zitzakken waarin Mak haar deelnemers bijpraatte. Haar verhaal hoe ze Valid Express oprichtte, door niet op te geven en door lak te hebben aan bedrijfshiërarchie, vond hij ‘indrukwekkend’.

Zitzakken
‘Ik sta soms te kijken van het plafond dat mensen voor zichzelf creëren’, legt Mak uit. ‘Zoals een goed idee dat niet doorkomt in een grote organisatie. Als jouw idee goed is, dan is ‘nee’ geen optie. Stap naar de raad van bestuur, zo heb ik het altijd gedaan. Geloof in jezelf.’

Zitzakken
Er spookte van alles door Schapendonks hoofd toen hij naar huis ging. ‘Echt oplossingen heb ik niet gevonden’, blikt hij terug. ‘Ik vond het vooral prettig om met gelijkgestemden te praten over de balans tussen werk en privé. En het is troostend te weten dat je er niet alleen voor staat.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden