'Met het merk Senseo is het nu wel gedaan'

Michiel Herkemij, bestuurs- voorzitter van D.E Master Blenders 1753, gaf toe dat Sara Lee minder koffie in Senseo-pads deed. Was dat slim om te zeggen?

Babs van der Staak van de Consumentenbond:

'Wij hebben geen klachten gekregen dat Senseo te slap zou zijn. We hebben wel in 2009 een test gedaan waarbij we pads van verschillende merken met elkaar vergeleken. Daarbij kwam DE er met de regular, de dark roast en met de caffeïnevrije koffie uit als krachtig.'


Thomas Acda op Twitter:

'T is altijd iemand anders' schuld. Maar t blijft bocht.'


Wikipedia:

'Senseokoffie is qua smaak te vergelijken met filterkoffie. Door de geringe overdruk die de pomp genereert (circa 1,5 bar, veel lager dan de voor espresso vereiste 9 bar) bevat de koffie veel minder aroma dan espresso en is hij veel minder geconcentreerd. Het schuim lijkt uiterlijk op de crema van espresso, maar is veel minder aromatisch en stevig.


'Oorspronkelijk bevatte een koffiepad 7,5 gram. Dit is later door DE teruggebracht tot 7 gram.'


Duco Wiertsema, die bij Albert Heijn in Amsterdam net een zakje Senseo Lungo Tradizionale in zijn winkelkar gooit:

'Ik koop altijd Senseo. Ik kocht de duurdere varianten, daar zat wat meer smaak aan. De normale soort was, eh, wat platter van smaak. Nespresso vind ik wel lekkerder, maar dat is me te duur. Ik heb het idee dat DE nu bezig is schoon schip te maken en de kwaliteit te verbeteren. De aandeelhouders zullen daar wel ongelukkig mee zijn, maar ik hoop dat ze het kunnen volhouden.'


Paul Moers, marketingdeskundige:

'Het is ongelooflijk stom en kortzichtig van Herkemij om dat te zeggen. Ik was echt onthutst. Wat heeft het voor zin om dat merk zo te beschadigen? De klanten zullen vanaf nu nooit meer zeker zijn van de kwaliteit van Senseo.


'Natuurlijk moet je slecht nieuws snel naar buiten brengen. Maar dat doe je niet bij een merk. Het had helemaal niet gehoeven. Als hij die halve gram koffie er in stilte weer bij had gedaan, was de consument vanzelf wel weer een beetje tevredener geworden.


'Dat de kwaliteit van zo'n merkproduct wordt uitgekleed, dat is niet uniek. Neem nou de Mars. Daarvan is de kwaliteit in de loop der jaren tot aan de bodem uitgehold. Maar ook als Mars zou besluiten daar iets aan te gaan doen, zullen ze dat nooit zeggen. Wat Herkemij heeft gedaan, is het marketingfiasco van de eeuw. Je moet nooit modder op je eigen merk gooien.'


Barend Boot van koffiebranderij Golden Coffee Box:

'Als koffieliefhebber hoef je maar een paar centen per kopje te betalen voor een heel lekkere koffie. Senseo smaakt naar niks. De bitterste tonen proef je het duidelijkst en na een paar minuten proef je niets anders meer. Het belangrijkste bij koffie is: maal je bonen zelf. Als je dan een mooie koffie koopt, proef je fruit. De zoetheid van aardbeien, van frambozen. Ja, we praten in dezelfde termen als wijnkenners.


'Zo'n uitspraak van Herkemij is ernstig en schaadt zijn bedrijf. Ik denk dat het met het merk Senseo nu wel gedaan is.'


Wilco Admiraal, zelfstandig barista (koffiemaker en -schenker), vanaf de Salone del Gusto in Turijn:

'Het is heel dapper van Herkemij dat hij dit heeft toegegeven. Dat is de eerste stap op weg naar betere kwaliteit, en naar eerlijke producten. Al moet ik toegeven dat ik Senseo als koffie nooit serieus heb genomen. Het enige goeie eraan was dat mensen ophielden koffie per pot te zetten.'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden