Met een webshop uit de bijstand

Vrouwen in de bijstand kunnen werk lastig combineren met het alleenstaand ouderschap. Volgens Sabriye Dubrie wordt te weinig gebruikgemaakt van de kansen die internet biedt.

Van alle volwassenen in de bijstand is 60 procent vrouw, blijkt uit cijfers van E-quality, kenniscentrum voor emancipatie, gezin en diversiteit. Daarnaast is 96 procent van de alleenstaande ouders in de bijstand vrouw. Sabriye Dubrie (41) weet met welke problemen alleenstaande bijstandsmoeders te kampen hebben.


Als bijstandsmoeder in 2010 was zij op zoek naar een manier om uit de bijstand te komen. Haar werk wilde zij combineren met de zorg voor haar twee kinderen, nu 8 en 12 jaar. Na ruim een jaar slaagde ze erin uit de bijstand te komen. Ze lanceerde het FMK Project, een informatiesite met radio- en tv-programma's die ondernemers inspiratie en informatie biedt om zakelijk succesvol te zijn op het internet.


Ook heeft zij een webshop (yourkeytosucces.nl) met marketingproducten voor ondernemers die online zakendoen. Dankzij deze webdiensten kan ze eenvoudig en flexibel vanuit huis werken. Een ander voorbeeld is het concept van Mabel Mangnus en Helene van der Meijs. Zij kwamen op het idee het fysieke winkelen in de stad te vervangen door online winkelen in een internetstad. Het resultaat: stad.nl. Een virtuele stad waar bezoekers door de straten struinen zoals de Modegracht, de Babystraat en de Fairtradelaan. De missie van Stad.nl is een brug te maken tussen de fysieke en internet wereld. Zo kunnen zowel webwinkels als fysieke winkels deelnemen aan de internetstad.


Webwinkels en bedrijven worden hierdoor 'fysieker', terwijl fysieke winkels en bedrijven meer 'virtueel' worden. Bezoekers kunnen contact opnemen met de winkeliers, informatie delen via social media, een verlanglijstje maken en hun favoriete winkelstraat bouwen.


Een andere leuke bijkomstigheid is dat bezoekers op Stad.nl ongedwongen kunnen rondkijken en winkelen, terwijl je normaal gesproken in een webwinkel op zoek gaat naar een product en dus op trefwoord zoekt.


Het enige dat een startende ondernemer nodig heeft is een laptop met internetverbinding?

Sabriye Dubrie: 'Dat ten eerste. Verder zijn de expertise en het product of dienst natuurlijk van belang. Die hoeven niet eens uniek te zijn. Belangrijker is of jij het product of dienst online zichtbaar kan maken en je doelgroep weet te overtuigen. Het medium internet leent zich daar uitstekend voor.


'Ook moet je als starter bewust zijn van de valkuilen. Ondernemers weten vaak niet hoe zij zichzelf op het internet goed zichtbaar maken en durven niet in zichzelf en het bedrijf te investeren, want wat als het mislukt? Maar met de juiste kennis en investering is het haalbaar om een succesvolle internetonderneming op te bouwen rond jouw expertise, dienst of product.


'Met het FMK-Project maak ik startende ondernemers wegwijs in zaken als marketing, het schrijven van webteksten zodat je hoog eindigt in de zoekresultaten van Google, het opstellen van persberichten, social media en hoe je deze kunt gebruiken. Belangrijke ingrediënten om vindbaar te zijn op internet.'


Uit cijfers van de Kamer van Koophandel (zie grafiek) blijkt dat Nederlandse mannen meer over een ondernemersgeest beschikken dan vrouwen. Hoe verklaar je dat?

'Het is naar mijn mening geen onwil van de vrouw, maar heeft alles te maken met de grote hoeveelheid alleenstaande moeders in de bijstand. Veel vrouwen dragen net als ik de volledige zorg voor hun kinderen en zien geen mogelijkheid dit te combineren met werk. Dat internet en flexibel werken grenzeloze mogelijkheden bieden, daar zijn zij zich onvoldoende van bewust.'


Maar ook qua winstniveau blijven vrouwelijke ondernemers achter bij mannelijke collega's. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau EIM. De gemiddelde winst van de vrouwelijke ondernemer ligt rond de 60 procent van de inkomsten van mannelijke ondernemers. Waar gaat het fout?

'Een vriendin van mij had zich binnen twee jaar uit bijna 50 duizend euro schuld gewerkt en wilde andere vrouwen die in hetzelfde schuitje zaten helpen door het aanbieden van workshops, bijvoorbeeld op financieel gebied.


'Je zou verwachten dat de aanmeldingen binnenvlogen, omdat er zo'n behoefte is onder vrouwen om hun financiële positie te verbeteren. Het tegenovergestelde was waar en haar initiatief dreigde ten onder te gaan. Vervolgens schreef ik voor haar een wervende blog, zette dat uit via social media en toen begon het wel te lopen. De aanmeldingen stroomden binnen!'


Hoe maak je gebruik van sociale media?

'Het belangrijkste is om je bedrijf op de juiste manier te profileren op het web. Sociale media inzetten voor zakelijke doeleinden is iets anders dan op Twitter vermelden wat je die dag hebt gedaan. Blijf op de hoogte van de wensen en behoeften van je doelgroep en speel daarop in.


'Ook moet je rekening houden met de technische mogelijkheden op mobiel gebied. Niet elke site is geschikt voor weergave op de smartphone of tabloid. Sommige websites verschijnen helemaal niet of zijn traag met laden.


'Het zou goed zijn als de uitkerende instanties investeren in het geven van dergelijke trainingen. Ik zou het doodzonde vinden als het talent in de bijstand verloren gaat. Naar mijn idee onderschatten de maatschappij, de politiek en de uitkerende instanties de mogelijkheden die er zijn.


'Geef die bijstandsmoeders een laptop, de juiste trainingen en zij zullen stuk voor stuk bloeiende bedrijven opbouwen en de bijstand vaarwel kunnen zeggen.'


Sabriye Dubrie

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden